A fényképezés alapjai - Fényképezés adott fényben

Adott fényben történő fényképezéskor nem használunk a fényképezés miatt más fényforrást (például reflektort vagy villanófényt), csak a helyszínen amúgy is meglévő fényben fényképezünk. Legyen ez az "amúgy is meglévő" fény akár természetes, akár mesterséges, például izzólámpa vagy fénycső is. Az adott fényben, beltérben készült képeknek sokszor kellemes hangulatuk, "varázsuk", hitelességük van, ezért foglalkozom külön is ezzel a témával.

Fényképezés adott fényben, szabadban

Szabadban legtöbbször adott fényben fényképezünk. Mik ennek a buktatói? Technikailag talán a  túlzottan nagy árnyalatterjedelem a legnagyobb buktató. Ez utóbbi miatt például egy szabadban készült portrénál rákényszerülünk valamilyen derítés használatára. Segíthet a napszak helyes megválasztása is. Nem mindegy az sem, hogy a napfény milyen irányból világítja meg a témát. Válasszunk megfelelő fehéregyensúlyt.
Ha fényforrások is vannak a képen az nehéz probléma. A környezetéhez képest a fényforrás fényessége sokkal nagyobb, ezért ha az a képre kerül, általában menthetetlenül beég. Ha a fényforrásra exponálunk, akkor a fényforrásokon kívül a képen minden menthetetlenül részlettelen fekete lesz.
Ha esti hatású felvételt készítünk és sok fényforrás van a képen, akkor túl sokat nem tudunk tenni. Vagy belenyugszunk abba, hogy a fények beégnek, vagy két képet készítünk a nagy dinamikatartománnyal foglalkozó részben leírtak szerint, és azokat utólag egyesítjük.
Ha csak egy-két fényforrás van a képen, akkor megkísérelhetünk olyan pontot keresni, ahonnan nézve valami (például egy fának a törzse) kitakarja a fényforrást.
Klasszikus probléma, hogy naplemente fényképezésekor is a lenyugvó nap és környékének a fénye olyan erős, hogy ha arra exponálunk, akkor a készítendő kép előterében, a vízparton ülő modell a képen teljesen fekete lesz. Ha a modellre exponálunk, akkor az égbolt túlexponálódik, és elvész a naplemente hangulata. Ebben az esetben is csak az előtér villanófénnyel történő derítésével érhetünk célt. Sokszor úgy is nagyon szép képet kaphatunk, ha az előtérben lévő modellt nem derítjük, hanem az feketén sziluettszerűen jelenik meg a képen.

Fényképezés adott fényben, beltérben

Beltérben, adott fényben történő fényképezés legnagyobb nehézségét a kevés fény jelenti. Az adott fényben történő fényképezés nem sötétben történő fényképezést jelent, a fényképezéshez fény kell, bátran használjuk az adott helyen meglévő fényforrásokat, lámpákat. Az adott fényben készült fényképeknek bizonyos varázsuk van, mert jól visszaadják a hangulatot. Nem véletlen, hogy Escher Károly, a neves, úttörő jelentőségű fotóriporter művész nem használt képeihez semmilyen kiegészítő fényforrást. Inkább fényerős objektívekkel fényképezett, nagy érzékenységű negatívokat használt, különleges filmhívási módokat alkalmazott, így kevés fényben is tudott vaku nélkül pillanatfelvételt készíteni. Felvételei remekül tükrözik a kép helyszínének hangulatát, képei nagyon hitelesek.

A fényképezőgép beépített vakuja többnyire teljesen tönkreteszi a kép hangulatát. Az objektív tengelyéhez közel helyezkedik el, és a kép fő megvilágítását adja. Ez rendkívül előnytelen. Legfeljebb derítőfénynek lenne jó, de ritkán adott a beltéri felvételeknél olyan erős adott fény, hogy a fényképezőgép vakujának csak derítés lehessen a funkciója. Az eredmény vörös szem, fényes tükröződés mindenütt, kemény árnyékok. Valamilyen diffuzor használata a vakun javíthat helyzetünkön valamelyest. Használhatunk vakuvezérlő segítségével külső vakut is, amely a gép beépített vakujának villanására lép működésbe.A vakuvezérlő lényegében minden beltéri vakuzással kapcsolatos problémánkat megoldja. Használhatunk több vakut, akár hálózati feszültségről üzemelőket, a vakukat tetszőleges helyre tehetjük, villanthatunk falra vagy akár mennyezetre is, használhatunk vakudiffuzort, automata vakut, figyelmen kívül hagyhatja az elővillanásokat. De ez már nem az adott fényben történő fényképezés területe. Nem könnyű vakuvak az eredetihez hasonló hangulatú képet elérni.

Kétségtelen, hogy beltéri felvétel készítésekor előnyös a nagy fényerejű objektív. A digitális kompakt gépek nem szeretik a kevés fényt a megjelenő zaj miatt. Mozgó téma fényképezésekor rövidebb expozíciós idő alkalmazása szükséges. Ez egy problémás terület. Le kell mondanunk teljesen róla?

Ha tükörreflexes gépünk van, szerencsésnek érezhetjük magunkat. Ez az egyik olyan terület, amely ezen gépek erőssége a kompaktokkal szemben. Az aránylag nagyméretű képérzékelő nagy ISO érzékenység használatát teszi lehetővé, és használhatunk akár f/1,8 fényerejű objektívet, amely kis mélységélességénél fogva gyönyörűen kiemeli a háttérből a témát, és akár kézből pillanatfelvétel készítését is lehetővé teszi. Előnyös lehet a stabilizátoros objektív.

Kompakt gépet használók esetében sajnos nem olyan jó a helyzet. Sok kompakt gép csak kis érzékenység mellett készít elfogadható zajosságú képet, objektívjük kis fényerejű, és tele állásban a fényerő sokat csökken. Ilyen géppel beltérban pillanatfelvételt legtöbbször csak vakuval készíthetünk, legfeljebb az ablak közelében próbálkozhatunk pillanatfelvétellel. Ha a téma nem mozog, használhatunk állványt is, de a képzaj a hosszú expozíciós időnél is nagy ellenség.

Kísérletezzünk bátran, próbáljuk ki gépünket, hogyan tudjuk a legjobb eredményt elérni.

Ez a cikk még biztosan bővülni fog a későbbiekben. Itt bőven van miről írni.

Bereczky Péter - bykyny