Bevezetés

Írásaimban azokhoz az amatőr fotográfusokhoz szólok, akik kedvtelésből, saját szórakozásukra fényképeznek, és még jobb képeket szeretnének készíteni. A fényképezés alapjairól is írok, hogy olvasóim az alapösszefüggéseket megismerhessék.

Az 1950-es 60-as években megjelent Fotósorozat könyvecskéi neves magyar szerzők (fotóművészek) művei, valamint az NDK-beli Roger Rössing német szakíró könyvei ("Fényképezzünk színesre" ás "Fényképezés Prakticával") nem a csúcstechnika méltatásáról szóltak, hanem arról, hogy fényképezzünk olyan géppel, amilyen van, fogjuk gépünket, menjünk, csináljuk, és örüljünk neki. A mai kiadványok (tisztelet a kivételnek) sokkal inkább a csúcstechnika méltatásáról, bizonyos gyártók (általuk finanszírozott) méltatásáról szólnak. Elég itt hivatkozni a Fotó Art Magazinnak a 2000-es évek első felében megjelent "Canonnal megteheted!" és "Canon digitális fotósuli kezdőknek" című cikksorozatára. El is pártoltam az újságtól, többé nem vásároltam. Amikor fényképezünk, a fényképezés öröme, szeretete legyen a vezérfonalunk.

Én is ezt vallom, annak ellenére, hogy az Olvasónak, aki megtisztel azzal, hogy fotósuli írásomat elolvassa, néha esetleg más érzése támad. Ez azonban csak a látszat. Én maximálisan egyetértek az említett szerzőkkel, nem hajszolom mindenáron, öncélúan a jobbnál jobb paramétereket, de például a fényképezőgépek képminősége oly fontos jellemző, és manapság ezzel kapcsolatban oly sok tévhit van a köztudatban elterjedve (elterjesztve), hogy úgy érzem, hasznos foglalkozni vele. Úgy gondolom, hogy nem árt, ha gépünk elég jó minőségű képet csinál.

A filmes világban is csak pontos, precíz munkával, szakmai ismeretek birtokában lehetett jó eredményt elérni. A digitális világban sincs ez másként. A szakmai igényesség hozzásegít a jobb eredményhez. Ez a digitális technikára még fokozottabban igaz! Sokan hajlamosak azt hinni, hogy csak automata módban kell kattintgatni, és utána minden hibát helyrehozunk a számítógépen. Ez nincs így. Ami nincs a képen, azt a számítógép sem képes odavarázsolni. A digitális technika a korlátai miatt talán még pontosabb munkát igényel. Például a kompakt gépek kisebb dinamikája miatt a filmnél pontosabb expozíciót kíván.

Sokszor a kevesebb a több. Vonatkozik ez a képkivágásra, a kép színeire egyaránt. A színes fényképezés világában könnyű beleesni a tarkaság csapdájába. Szinte csábít a színek sokasága.

Ma már a digitális fényképezőgépek számos lehetőséget kínálnak. A fényképezés akkor okozhat még nagyobb örömet, ha értünk hozzá, tudatosak vagyunk, jobban kihasználjuk gépünk lehetőségeit, és nem csak AUTO módban kattintgatunk, bár kivételesen így is sikerülhet egy-egy jó kép. A fentebb említett könyvek is erről szólnak.

Én nem olyan szokásos témákkal foglalkozom, mint például hogyan fényképezzünk villámot. Ilyen jellegű írások, tanácsok bőven találhatók az interneten a legtöbb témakörben. A fotózás alapjain túl néhány általános témakört emelek ki, és ezek köré csoportosítom mondanivalómat. Ezek általában a "rázósabb" témakörök, amelyek számos buktatóval nehezítettek. Ezek a technikai jellegű írások " A fényképezés alapjai" gyűjtőnevet, fejezetcímet kapták.

Terveim között szerepel, hogy a technikai jellegű témák mellett a képkészítéssel, képkompozícióval foglalkozó részek is készüljenek, ezek gyűjtőneve "A jobb képekért" lesz.

Írásaim szólnak kezdőknek és haladóknak egyaránt. A legegyszerűbb digitális géptől a "bridzs"-nek mondott kategóriáig egységesen kompaktnak nevezek valamennyi gépet. Gépek sokasága tartozik ebbe a kategóriába, egy közös bennük, hogy valamilyen szinten alkalmasak fényképezésre, különböző szolgáltatásokat kínálnak. De írok például a DSLR kategóriára váltás, a DSLR géppel történő fényképezés nehézségeiről is, a régi, M42 menetes objektívek használatáról, a makrofotózásról.

Az tény, hogy átlagos, leggyakrabban előforduló körülmények között egy jó minőségű kompakt kategóriás géppel is jó képet lehet készíteni. Ha nem így van, az legtöbb esetben nem a gép hibája.

A közös célunk az, hogy minél jobb képet tudjunk fényképezőgépünkkel készíteni. A jobb kép készítéséhez a fényképezés alapjaival, alapfogalmaival, összefüggéseivel tisztában kell lenni. Ez elengedhetetlen.

Napjainkban a túlzott tökéletességre törekvés figyelhető meg, megengedhetetlen, hogy egy zongoraverseny CD kiadásán a zongoraművész akár egy hangot is mellé üssön véletlenül. Az sem megengedett, hogy ne minden hang pontosan a kellő időpontban szólaljon meg. Tudjuk, hogy a popzenében is a szólóének hangmagasságát számítógéppel hangról hangra pontosan helyére tudják tenni, sőt az is beállítható, hogy a ritmusban pici elcsúszások se legyenek. Az a baj, hogy ha túl tökéletes a zene, akkor elveszíti a varázsát, gépiesnek, sterilnek hat. Kis túlzással azt is mondhatnánk, hogy a zongoraversenyt akár egy zongoraautomata is lejátszhatná. Ugyanez szerintem megfigyelhető a fényképezésben is. Vannak olyan mai képek, amelyek technikailag tökéletesek, a legmodernebb, legjobb technikával készültek, borotvaélesek, sőt még talán annál is élesebbek, a mai divatos, telített színeket tartalmazzák, tökéletesebbek már nem is lehetnének. Valamiért úgy érzem, hogy ezek a képek már túl tökéletesek, sterilek, nem emberközeliek. Nem ezek maradnak meg képi emlékezetemben (hogy ez a kép milyen jó volt). Legtöbbször egy bizonyos távolságtartást érzek tőlük, nem érintik meg lelkemet igazán. Mindig csodálattal nézem a régi és mai fotóművészek képeit. Tájképeket, életképeket, portrékat. A régebben készült, technikailag kevésbé tökéletes képek többségét sokkal emberközelibbnek érzem, és a maguk egyszerűségében is nagyon szépek. Van valami varázsuk. Akár még a mai képekhez viszonyított technikai fogyatékosságaik ellenére is, sőt... Ezzel persze nem azt mondom, hogy ma nem készülnek jó képek, csak kicsit sok a túl tökéletes.

Nézegessünk mások által készített fényképeket, lehetőleg sokat, mert ez nagymértékben fejleszti képi látásunkat, ízlésünket. Az Interneten temérdek, fotóamatőrök által készített fénykép található úgynevezett képtár oldalakon (néhány ilyen a teljesség igénye nélkül: http://fotozz.hu, http://photo.net, http://www.flickr.com, http://www.betterphoto.com, http://www.pbase.com), esetenként véleményeket, értékelést is olvashatunk a képekről. Egyes oldalakon lehetőség van fényképezőgép típus szerinti keresésre is, és megnézhetjük, hogy fényképezőgépünkkel mások milyen képeket készítettek.

Írásaimban a definíciókat, fontos, kiemelendő, kiemelkedően fontos információkat ilyen zöld színű háttér előtt jelenítem meg.

Ilyen sárga háttér előtt a mélyebb, részletesebb magyarázat, a leírtakat magyarázó példák, és egyéb kiegészítő információk olvashatók.

Ilyen piros háttér előtt láthatók a figyelemelkeltő, figyelmeztető részek, amelyek fontos, megszívlelendő információt tartalmaznak.

Időm és energiám függvényében folyamatosan jelennek meg újabb írások, illetve előfordul, hogy a régebbieket is átdolgozom. Ez nem egy komplett fotósuli vagy fényképészeti szakkönyv, mindössze olyan témákról írok, amelyről kedvem van írni, a teljesség igénye nélkül.

Ez a weblap, és ezzel együtt a fényképezésről szóló írások 2012-ben indultak. Mikor ezt a részt írom, 2019-et írunk. Amiért ezt a részt kénytelen vagyok beszúrni utólag az, hogy nemrégen kaptam egy háromsoros e-mailt, amelynek a tárgya az volt, hogy "totális tévedések, pedig éppen csak elkezdtem beleolvasni...", a tartalma pedig volt: 'Olvasom a honlapodon: " Ez a spektrum folyamatos átmenetet jelent a 400 nm-es vörös, narancs, sárga, zöld, kék, és végül a 800 nm-es ibolya színű fények között." Ezt hogy? Szerintem csak az tanítson, akinek van hozzá tudása.' Nos, az illető valóban talált egy hibás mondatot (a 800 és a 400 fel volt cserélve, már javítottam). Szerencsére a hét év alatt csak ezt az egy ilyen levelet kaptam, de azért szeretnék leszögezni néhány dolgot:

Sokan azt hiszik, hogy én egy szakember vagyok, de erről szó sincs. Olyan munkakörben dolgozom, amelynek abszolút semmi köze nincs a fotózáshoz. Egy egyszerű fotóamatőr vagyok, aki nem túl sok szabadidejében szeret fényképezni.

Ezt a weblapot munka (egy vidéki városból járok naponta Budapestre dolgozni) és család mellett sok időm feláldozásával készítettem, illetve időm függvényében készítem.

A weblapot saját pénzemből finanszírozom, reklámmentes, így nem keresek vele semmit, inkább én fizetek azért, hogy létezhessen. Már többször megkerestek, hogy reklámot helyezhessenek el weblapomon, és ezáltal pénzt kereshessek, de elzárkóztam előle.

Miután a weblapot saját pénzemből finanszírozom, azt írok ide, amit akarok, akár a legnagyobb marhaságokat is, ehhez fenntartom a jogot. De természetesen nem ez a célom.

Az esetleges tévedésekhez fenntartom a jogot magamnak, és elnézést kérek értük. Csak az nem téved, aki nem csinál semmit. Tudom, hogy még jó néhány dolgot kellene javítani az írásokban, láttam még tévedést is, de ezt csak időm és energiám, no és a kedvem függvényében tudom megtenni. Az, hogy ide írok, ez nem kötelesség számomra, inkább csak szórakozás. Nemrégiben a weblap dizájnja nagy változáson esett át, és alaposabban átdolgozásra került néhány írás is, és bizony át kellene néznem minden írásban a linkeket is, mert van, ami olyan nevű oldalamra mutat, amely már nem létezik. Előbb-utóbb javítani fogom ezt is.

A segítő szándékú bírálatokat mindig örömmel fogadtam, azokra mindig válaszoltam is, és megköszöntem őket. Aki azonban vagdalkozva bírál, azt arra kérem, hogy csak akkor tegye, ha amatőrként, munka és család mellett különbet tud felmutatni. És ha esetleg talál egy-egy hibás mondatot, azt kezelje a helyén.

A jószándékú bírálatokat továbbra is szívesen fogadom.

A fényképezéshez és az olvasáshoz jó időtöltést kívánok.