Bevezetés

Elektronikus könyvemben azokhoz az amatőr fotográfusokhoz szólok, akik kedvtelésből, saját szórakozásukra fényképeznek, és még jobb képeket szeretnének készíteni. A fényképezés alapjairól is írok, hogy olvasóim az alapösszefüggéseket megismerhessék.

Az 1950-es 60-as években megjelent Fotósorozat könyvecskéi neves magyar szerzők (fotóművészek) művei, valamint az NDK-beli Roger Rössing német szakíró könyvei ("Fényképezzünk színesre" ás "Fényképezés Prakticával") nem a csúcstechnika méltatásáról szóltak, hanem arról, hogy fényképezzünk olyan géppel, amilyen van, fogjuk gépünket, menjünk, csináljuk, és örüljünk neki. A mai kiadványok (tisztelet a kivételnek) sokkal inkább a csúcstechnika méltatásáról, bizonyos gyártók (általuk finanszírozott) méltatásáról szólnak. Elég itt hivatkozni a Fotó Art Magazinnak a 2000-es évek első felében megjelent "Canonnal megteheted!" és "Canon digitális fotósuli kezdőknek" című cikksorozatára. El is pártoltam az újságtól, többé nem vásároltam. Amikor fényképezünk, a fényképezés öröme, szeretete legyen a vezérfonalunk.

Én is ezt vallom, annak ellenére, hogy az Olvasónak, aki megtisztel azzal, hogy fotósuli írásomat elolvassa, néha esetleg más érzése támad. Ez azonban csak a látszat. Én maximálisan egyetértek az említett szerzőkkel, nem hajszolom mindenáron, öncélúan a jobbnál jobb paramétereket, de például a fényképezőgépek képminősége oly fontos jellemző, és manapság ezzel kapcsolatban oly sok tévhit van a köztudatban elterjedve (elterjesztve), hogy úgy érzem, hasznos foglalkozni vele. Úgy gondolom, hogy nem árt, ha gépünk elég jó minőségű képet csinál.

A filmes világban is csak pontos, precíz munkával, szakmai ismeretek birtokában lehetett jó eredményt elérni. A digitális világban sincs ez másként. A szakmai igényesség hozzásegít a jobb eredményhez. Ez a digitális technikára még fokozottabban igaz! Sokan hajlamosak azt hinni, hogy csak automata módban kell kattintgatni, és utána minden hibát helyrehozunk a számítógépen. Ez nincs így. Ami nincs a képen, azt a számítógép sem képes odavarázsolni. A digitális technika a korlátai miatt talán még pontosabb munkát igényel. Például a kompakt gépek kisebb dinamikája miatt a filmnél pontosabb expozíciót kíván.

Sokszor a kevesebb a több. Vonatkozik ez a képkivágásra, a kép színeire egyaránt. A színes fényképezés világában könnyű beleesni a tarkaság csapdájába. Szinte csábít a színek sokasága.

Ma már a digitális fényképezőgépek számos lehetőséget kínálnak. A fényképezés akkor okozhat még nagyobb örömet, ha értünk hozzá, tudatosak vagyunk, jobban kihasználjuk gépünk lehetőségeit, és nem csak AUTO módban kattintgatunk, bár kivételesen így is sikerülhet egy-egy jó kép. A fentebb említett könyvek is erről szólnak.

Én nem olyan szokásos témákkal foglalkozom, mint például hogyan fényképezzünk villámot. Ilyen jellegű írások, tanácsok bőven találhatók az interneten a legtöbb témakörben. A fotózás alapjain túl néhány általános témakört emelek ki, és ezek köré csoportosítom mondanivalómat. Ezek általában a "rázósabb" témakörök, amelyek számos buktatóval nehezítettek. Ezek a technikai jellegű írások " A fényképezés alapjai" gyűjtőnevet, fejezetcímet kapták.

Terveim között szerepel, hogy a technikai jellegű témák mellett a képkészítéssel, képkompozícióval foglalkozó részek is készüljenek, ezek gyűjtőneve "A jobb képekért" lesz.

Írásaim szólnak kezdőknek és haladóknak egyaránt. A legegyszerűbb digitális géptől a "bridzs"-nek mondott kategóriáig egységesen kompaktnak nevezek valamennyi gépet. Gépek sokasága tartozik ebbe a kategóriába, egy közös bennük, hogy valamilyen szinten alkalmasak fényképezésre, különböző szolgáltatásokat kínálnak. De írok például a DSLR kategóriára váltás, a DSLR géppel történő fényképezés nehézségeiről is, a régi, M42 menetes objektívek használatáról, a makrofotózásról.

Az tény, hogy átlagos, leggyakrabban előforduló körülmények között egy jó minőségű kompakt kategóriás géppel is jó képet lehet készíteni. Ha nem így van, az legtöbb esetben nem a gép hibája.

A közös célunk az, hogy minél jobb képet tudjunk fényképezőgépünkkel készíteni. A jobb kép készítéséhez a fényképezés alapjaival, alapfogalmaival, összefüggéseivel tisztában kell lenni. Ez elengedhetetlen.

Napjainkban a túlzott tökéletességre törekvés figyelhető meg, megengedhetetlen, hogy egy zongoraverseny CD kiadásán a zongoraművész akár egy hangot is mellé üssön véletlenül. Az sem megengedett, hogy ne minden hang pontosan a kellő időpontban szólaljon meg. Tudjuk, hogy a popzenében is a szólóének hangmagasságát számítógéppel hangról hangra pontosan helyére tudják tenni, sőt az is beállítható, hogy a ritmusban pici elcsúszások se legyenek. Az a baj, hogy ha túl tökéletes a zene, akkor elveszíti a varázsát, gépiesnek, sterilnek hat. Kis túlzással azt is mondhatnánk, hogy a zongoraversenyt akár egy zongoraautomata is lejátszhatná. Ugyanez szerintem megfigyelhető a fényképezésben is. Vannak olyan mai képek, amelyek technikailag tökéletesek, a legmodernebb, legjobb technikával készültek, borotvaélesek, sőt még talán annál is élesebbek, a mai divatos, telített színeket tartalmazzák, tökéletesebbek már nem is lehetnének. Valamiért úgy érzem, hogy ezek a képek már túl tökéletesek, sterilek, nem emberközeliek. Nem ezek maradnak meg képi emlékezetemben (hogy ez a kép milyen jó volt). Legtöbbször egy bizonyos távolságtartást érzek tőlük, nem érintik meg lelkemet igazán. Mindig csodálattal nézem a régi és mai fotóművészek képeit. Tájképeket, életképeket, portrékat. A régebben készült, technikailag kevésbé tökéletes képek többségét sokkal emberközelibbnek érzem, és a maguk egyszerűségében is nagyon szépek. Van valami varázsuk. Akár még a mai képekhez viszonyított technikai fogyatékosságaik ellenére is, sőt... Ezzel persze nem azt mondom, hogy ma nem készülnek jó képek, csak kicsit sok a túl tökéletes.

Nézegessünk mások által készített fényképeket, lehetőleg sokat, mert ez nagymértékben fejleszti képi látásunkat, ízlésünket. Az Interneten temérdek, fotóamatőrök által készített fénykép található úgynevezett képtár oldalakon (néhány ilyen a teljesség igénye nélkül: http://fotozz.hu, http://photo.net, http://www.flickr.com, http://www.betterphoto.com, http://www.pbase.com), esetenként véleményeket, értékelést is olvashatunk a képekről. Egyes oldalakon lehetőség van fényképezőgép típus szerinti keresésre is, és megnézhetjük, hogy fényképezőgépünkkel mások milyen képeket készítettek.

Írásaimban a definíciókat, fontos, kiemelendő, kiemelkedően fontos információkat ilyen zöld színű háttér előtt jelenítem meg.

Ilyen sárga háttér előtt a mélyebb, részletesebb magyarázat, a leírtakat magyarázó példák, és egyéb kiegészítő információk olvashatók.

Ilyen piros háttér előtt láthatók a figyelemelkeltő, figyelmeztető részek, amelyek fontos, megszívlelendő információt tartalmaznak.

Időm és energiám függvényében folyamatosan jelennek meg újabb írások, illetve előfordul, hogy a régebbieket is átdolgozom. Ez nem egy komplett fotósuli vagy fényképészeti szakkönyv, mindössze olyan témákról írok, amelyről kedvem van írni, a teljesség igénye nélkül.

A fényképezéshez és az olvasáshoz jó időtöltést kívánok.