A fényképezés alapjai - Bevezetés

Elektronikus könyvemben azokhoz az amatőr fotográfusokhoz szólok, akik kedvtelésből, saját szórakozásukra fényképeznek, és még jobb képeket szeretnének készíteni. A fényképezés alapjairól is írok, hogy olvasóim az alapösszefüggéseket megismerhessék.

Az 1950-es 60-as években megjelent Fotósorozat könyvecskéi neves magyar szerzők (fotóművészek) művei, valamint az NDK-beli Roger Rössing német szakíró könyvei ("Fényképezzünk színesre" ás "Fényképezés Prakticával") nem a csúcstechnika méltatásáról szóltak, hanem arról, hogy fényképezzünk olyan géppel, amilyen van, fogjuk gépünket, menjünk, csináljuk, és örüljünk neki. A mai kiadványok (tisztelet a kivételnek) sokkal inkább a csúcstechnika méltatásáról, bizonyos gyártók (általuk finanszírozott) méltatásáról szólnak. Elég itt hivatkozni a Fotó Art Magazinnak a 2000-es évek első felében megjelent "Canonnal megteheted!" és "Canon digitális fotósuli kezdőknek" című cikksorozatára. El is pártoltam az újságtól, többé nem vásároltam. Amikor fényképezünk, a fényképezés öröme, szeretete legyen a vezérfonalunk.

Én is ezt vallom, annak ellenére, hogy az Olvasónak, aki megtisztel azzal, hogy fotósuli írásomat elolvassa, néha esetleg más érzése támad. Ez azonban csak a látszat. Én maximálisan egyetértek az említett szerzőkkel, nem hajszolom mindenáron, öncélúan a jobbnál jobb paramétereket, de például a fényképezőgépek képminősége oly fontos jellemző, és manapság ezzel kapcsolatban oly sok tévhit van a köztudatban elterjedve (elterjesztve), hogy úgy érzem, hasznos foglalkozni vele. Úgy gondolom, hogy nem árt, ha gépünk elég jó minőségű képet csinál.

A filmes világban is csak pontos, precíz munkával, szakmai ismeretek birtokában lehetett jó eredményt elérni. A digitális világban sincs ez másként. A szakmai igényesség hozzásegít a jobb eredményhez. Ez a digitális technikára még fokozottabban igaz! Sokan hajlamosak azt hinni, hogy csak automata módban kell kattintgatni, és utána minden hibát helyrehozunk a számítógépen. Ez nincs így. Ami nincs a képen, azt a számítógép sem képes odavarázsolni. A digitális technika a korlátai miatt talán még pontosabb munkát igényel. Például a kompakt gépek kisebb dinamikája miatt a filmnél pontosabb expozíciót kíván.

Sokszor a kevesebb a több. Vonatkozik ez a képkivágásra, a kép színeire egyaránt. A színes fényképezés világában könnyű beleesni a tarkaság csapdájába. Szinte csábít a színek sokasága.

Ma már a digitális fényképezőgépek számos lehetőséget kínálnak. A fényképezés akkor okozhat még nagyobb örömet, ha értünk hozzá, tudatosak vagyunk, jobban kihasználjuk gépünk lehetőségeit, és nem csak AUTO módban kattintgatunk, bár kivételesen így is sikerülhet egy-egy jó kép. A fentebb említett könyvek is erről szólnak.

Én nem olyan szokásos témákkal foglalkozom, mint például hogyan fényképezzünk villámot. Ilyen jellegű írások, tanácsok bőven találhatók az interneten a legtöbb témakörben. A fotózás alapjain túl néhány általános témakört emelek ki, és ezek köré csoportosítom mondanivalómat. Ezek általában a "rázósabb" témakörök, amelyek számos buktatóval nehezítettek. Ezek a technikai jellegű írások " A fényképezés alapjai" gyűjtőnevet, fejezetcímet kapták.

Terveim között szerepel, hogy a technikai jellegű témák mellett a képkészítéssel, képkompozícióval foglalkozó részek is készüljenek, ezek gyűjtőneve "A jobb képekért" lesz.

Írásaim szólnak kezdőknek és haladóknak egyaránt. A legegyszerűbb digitális géptől a "bridzs"-nek mondott kategóriáig egységesen kompaktnak nevezek valamennyi gépet. Gépek sokasága tartozik ebbe a kategóriába, egy közös bennük, hogy valamilyen szinten alkalmasak fényképezésre, különböző szolgáltatásokat kínálnak. De írok például a DSLR kategóriára váltás, a DSLR géppel történő fényképezás nehézségeiről is, a régi, M42 menetes objektívek használatáról.

Az tény, hogy átlagos, leggyakrabban előforduló körülmények között egy jó minőségű kompakt kategóriás géppel is jó képet lehet készíteni. Ha nem így van, az legtöbb esetben nem a gép hibája.

A közös célunk az, hogy minél jobb képet tudjunk fényképezőgépünkkel készíteni. A jobb kép készítéséhez a fényképezés alapjaival, alapfogalmaival, összefüggéseivel tisztában kell lenni. Ez elengedhetetlen.

Napjainkban a túlzott tökéletességre törekvés figyelhető meg, megengedhetetlen, hogy egy zongoraverseny CD kiadásán a zongoraművész akár egy hangot is mellé üssön véletlenül. Az sem megengedett, hogy ne minden hang pontosan a kellő időpontban szólaljon meg. Tudjuk, hogy a popzenében is a szólóének hangmagasságát számítógéppel hangról hangra pontosan helyére tudják tenni, sőt az is beállítható, hogy a ritmusban pici elcsúszások se legyenek. Az a baj, hogy ha túl tökéletes a zene, akkor elveszíti a varázsát, gépiesnek, sterilnek hat. Kis túlzással azt is mondhatnánk, hogy a zongoraversenyt akár egy zongoraautomata is lejátszhatná. Ugyanez szerintem megfigyelhető a fényképezésben is. Vannak olyan mai képek, amelyek technikailag tökéletesek, a legmodernebb, legjobb technikával készültek, borotvaélesek, sőt még talán annál is élesebbek, a mai divatos, telített színeket tartalmazzák, tökéletesebbek már nem is lehetnének. Valamiért úgy érzem, hogy ezek a képek már túl tökéletesek, sterilek, nem emberközeliek. Nem ezek maradnak meg képi emlékezetemben (hogy ez a kép milyen jó volt). Legtöbbször egy bizonyos távolságtartást érzek tőlük, nem érintik meg lelkemet igazán. Mindig csodálattal nézem a régi és mai fotóművészek képeit. Tájképeket, életképeket, portrékat. A régebben készült, technikailag kevésbé tökéletes képek többségét sokkal emberközelibbnek érzem, és a maguk egyszerűségében is nagyon szépek. Van valami varázsuk. Akár még a mai képekhez viszonyított technikai fogyatékosságaik ellenére is, sőt... Ezzel persze nem azt mondom, hogy ma nem készülnek jó képek, csak kicsit sok a túl tökéletes.

Nézegessünk mások által készített fényképeket, lehetőleg sokat, mert ez nagymértékben fejleszti képi látásunkat, ízlésünket. Az Interneten temérdek, fotóamatőrök által készített fénykép található úgynevezett képtár oldalakon (néhány ilyen a teljesség igénye nélkül: http://fotozz.hu, http://photo.net, http://www.flickr.com, http://www.betterphoto.com, http://www.pbase.com), esetenként véleményeket, értékelést is olvashatunk a képekről. Egyes oldalakon lehetőség van fényképezőgép típus szerinti keresésre is, és megnézhetjük, hogy fényképezőgépünkkel mások milyen képeket készítettek.

Írásaimban a definíciókat, fontos, kiemelendő, kiemelkedően fontos információkat ilyen zöld színű háttér előtt jelenítem meg.

Ilyen sárga háttér előtt a mélyebb, részletesebb magyarázat, a leírtakat magyarázó példák, és egyéb kiegészítő információk olvashatók.

Ilyen piros háttér előtt láthatók a figyelemelkeltő, figyelmeztető részek, amelyek fontos, megszívlelendő információt tartalmaznak.

Időm és energiám függvényében folyamatosan jelennek meg újabb írások, iletve előfordul, hogy a régebbieket is átdolgozom. Ez nem egy komplett fotosuli vagy fényképészeti szakkönyv, mindössze olyan témákról írok, amelyről kedvem van írni, a teljesség igénye nélkül.

A fényképezéshez és az olvasáshoz jó időtöltést kívánok.


Bereczky Péter - bykyny