Kép forrása: pexels.com, készítette: Quang Nguyen Vinh

2024.12.22

Színegyensúly RGB CTL szkript az ART-ban

Az oldalon látható nyers fájl(ok) forrása (innen tölthető(k) le): signatureedits.com

Ehhez az íráshoz az ART legújabb, 1.24.3 változatát használtam.

Láthattuk korábban, hogy a helyi szerkesztőeszközök globális eszközként is használhatók. Ez megkérdőjelezi a globális szerkesztőeszközök létjogosultságát. A felhasználó számára tökéletes megoldás lenne, ha a globális eszközöket bevonnánk a helyi szerkesztőeszközök csoportjába, és helyi szerkesztőeszközként, illetve globális eszközként is használhatók lennének. Egyetlen oka van annak, hogy ez nem történik meg, mégpedig az, hogy ennek megvalósítása nagyon sok munkát igényelne. Minden bizonnyal még jó sokáig megmaradnak a globális eszközök is.

A többi nyers feldolgozó programhoz hasonlóan az ART is jelentős részben meglévő, ismert módszereket, algoritmusokat használ, amelyeket az ART szerzője implementált (úgy illesztette be őket, hogy az ART program körülményei között jól működjenek) az ART-ba, esetleg némi módosítással. Az ART esetében például számos algoritmus megtalálható a RawTherapee-ban is, így annak felhasználói kézikönyvéből is tájékozódhatunk.

Természetes dolog, hogy egy bizonyos dolgot (tónusok megváltoztatását, élesítést, zajcsökkentést stb.) nemcsak egyféle eszközzel valósíthatunk meg az ART-ban, és a kapott eredmény is eltérhet az alkalmazott módszer(ek) függvényében. A különböző eszközök az alkalmazott módszerben, az alkalmazott színtérben, a szerkesztőeszköz csővezetékben elfoglalt helyében különbözhetnek egymástól. Bizonyos esetekben az a legjobb út, ha többféle eszközt is alkalmazunk egy bizonyos cél érdekében. Esetleg jobb eredményt kaphatunk, ha például két eszközt használunk kisebb "erősséggel", mintha egy eszközt nagyon erősen. De ez nem mindig van így, a szerkesztendő képtől is függ. Mindig olyan eszközöket alkalmazzunk a képen, amellyel a legjobb eredményt kapjuk. Kísérleteznünk kell a különféle eszközökkel annak érdekében, hogy megállapíthassuk, melyek a legalkalmasabbak az adott feladatra.

Már a Színegyensúly RGB is része a szkriptgyűjteménynek (colorbalance.ctl). Ez egy roppant hasznos és népszerű eljárás. Ugyanilyen nevű szerkesztőeszköz a darktable-ben is megtalálható, amely az eszközön belül három lapot tartalmaz: mester, 4-utas, és maszkok. Ezek közül csak a mester lapot tartalmazza az ART-béli CTL szkript. Talán valaki elkészíti majd a teljes változatot is. Nézzük meg egy kicsit közelebbről.

ART Színegyensúly RGB

Színárnyalat-eltolás csúszka: Segítségével az összes színt megváltoztathatjuk úgy, hogy a világosság és a színezet állandó maradjon. Gondoljunk a színárnyalatokat tartalmazó színkörre. A csúszka segítségével elfordulást idézünk elő a színkörön, miáltal az összes szín eltolódik, megváltozik. Maszkokkal szelektíven alkalmazhatjuk, talán ez a leghasznosabb alkalmazása, mert így például egy tárgy színét megváltoztathatjuk a képen.

Élénkség: Segítségével élénkséget adhatunk hozzá a képhez, vagy annak egy részéhez. A csúszka színességet növeli úgy, hogy a kisebb színességű helyeken erőteljesebben növeli a színességet, mint a nagyobb színességű helyeken.

Kontraszt: A világosságot változtatja állandó színárnyalat és színesség mellett. Leginkább maszkokkal célszerű használni, a kép globális kontrasztjának beállításához esetleg egyéb eszközök jobbak lehetnek.

Lineáris ragyogás korrekció: A színesség mértékét a bemeneti értékével arányosan változtatja, állandó színárnyalat és világosság mellett. Lehetőség van globálisan (a teljes árnyalatterjedelemre) alkalmazni, illetve külön az árnyékokra, a középtónusokra, és a csúcsfényekre.

Észlelési telítettség korrekció: A színesség és a világosság mértékét a bemeneti értékekkel arányosan változtatja az észlelési színtérben, állandó színárnyalat mellett. Lehetőség van globálisan (a teljes árnyalatterjedelemre) alkalmazni, illetve külön az árnyékokra, a középtónusokra, és a csúcsfényekre.

Észlelési telítettség korrekció: A színesség és a világosság mértékét a bemeneti értékekkel arányosan változtatja az észlelési színtérben, állandó színárnyalat mellett, és a telítettségre merőleges irányban. Az expozíció-kompenzációhoz hasonló hatású. Lehetőség van globálisan (a teljes árnyalatterjedelemre) alkalmazni, illetve külön az árnyékokra, a középtónusokra, és a csúcsfényekre.

Nézzük meg a használatát.

Színegyensúly RGB

Nyissunk meg a szerkesztendő nyers fájlt a szerkesztőben (az ART alapértelmezett feldolgozási profiljával). Menjünk a Helyi szerkesztés lapra, aktiváljuk a Szín/Tónus korrekció eszközt, a Mód-nál válasszuk ki a Színegyensúly RGB-t.

ART Színbeli hasonlóság maszk

Ez a kép szinte kínálja, hogy maszkot készítsünk a ruhára, mert a ruhának olyan színe van, amely erősen különbözik a háttéren lévő színektől. Aktiváljuk a Színbeli hasonlóság maszkot, válasszuk ki a ruha színét. Nézzük meg a maszkot, és addig növeljük a Tartomány csúszka értékét, amíg a modellen kívül, nagyon kevés helyen meg nem jelenik a sárga szín, ahogy a fenti ábrán látjuk. Erre azért van szükség, hogy a maszk a lehető legjobban fedje a modellt.

ART ecsetmaszk

Aktiváljuk az ecsetmaszkot, kapcsoljuk be a Radír módot. Kattintsunk az átlátszatlanság csúszka melletti jobb szélső ikonra, melynek hatására megjelenik eddigi maszkunk. A fenti ábrán láthatóhoz hasonlóan az ecsettel fessük be azokat a részeket, amelyeknek nem kell a maszk részének lenniük. A modell száján, cipőjén, szoknyája alatt a lábán, lába körül a földön, a farakáson lévő sárgás elszíneződéseket kell eltüntetni. Ezután kapcsoljuk ki a maszk megjelenítését, és a Globális színesség csúszkával változtassuk meg a modell ruhájának a színét.

ART színesség

A fenti ábrán néhány ruhaszín látható, amelyeket a csúszka különféle értékeinél kaptam (az értékek balról jobbra, illetve fentről lefelé a következők: -18,18; -48,66; -83,05; -126,06; -155,37; -180; 130,75; 28,73; 45,15). Úgy kell elképzelni, hogy a csúszka 0 (fokos) helyzetéhez képest a csúszka egyik szélső helyzetében -180 (fok) a csúszka értéke, másik szélső helyzetében +180 (fok). Ez azt jelenti, hogy a csúszka két szélső helyzeténél záródik a színkör, amely azt eredményezi, hogy a bal szélső, illetve a jobb szélső helyzetében azonos (zöld) színt találunk.

ART Kontraszt

A fentebbi ábra utolsó sorában látható zöld ruhás helyzetből indultam ki, és a Kontraszt csúszkát maximális értékre állítottam. Ennek eredménye látható a fenti ábrán.

ART Globális ragyogás

A fenti ábrát úgy kaptam, hogy a Kontraszt csúszka maximális értékén kívül a Globális ragyogás csúszkát is maximális értékre állítottam.

Állítsunk be egy bizonyos színű ruhát, és próbáljuk ki az összes csúszka hatását.

Nézzünk meg egy másik képet.

ART szerkesztő nézet

Nyissuk meg a képet szerkesztésre. A kép bal szélénél van egy világos folt. Ezt szeretnénk először eltüntetni.

ART Folt eltávolítása

A Részletek eszközcsoportban található Folt eltávolítása eszközzel egyszerűen eltüntethetjük. Nekem mindössze 4 pont kellett hozzá. Ezt láthatjuk a fenti ábrán.

ART Kiegyenlítő világosság szerint

Menjünk a Helyi szerkesztés lapra, aktiváljuk a Szín/Tónus korrekció eszközt, a Módnál válasszuk ki a Kiegyenlítő világosság szerint lehetőséget. A cél legyen Világosság.

ART Színbeli hasonlóság maszk

Készítsünk maszkot a háttérre. Aktiváljuk a Színbeli hasonlóság maszkot. Válasszuk ki a háttér színét. Nézzük meg a maszkot, és állítsuk be megfelelően a Tartomány csúszkát.

ART Ecsetmaszk

Aktiváljuk az Ecsetmaszkot, és Radír módban töröljük ki a maszkból a felesleges részeket. Ennek eredménye látható a fenti ábrán.

ART Kiegyenlítő világosság szerint

A Feketék és az Árnyékok csúszka értékét állítsuk -1-re, melynek hatására a háttér elsötétül.

ART korrekciós réteg

Hozzunk létre egy újabb korrekciós réteget.

ART Színegyensúly RGB

A Módnál válasszuk ki a Színegyensúly RGB lehetőséget.

ART maszk vágólapra másolása

Most a modellt szeretnénk maszkkal kiválasztani. Válasszuk ki az első korrekciós réteget. A Maszk felirat alatti bal szélső ikonra kattintva másoljuk a vágólapra a teljes eddigi maszkunkat. Válasszuk ki a második korrekciós réteget, és a Maszk felirat alatti második ikonra kattintva illesszük be a vágólapról maszkunkat. Jelöljük ba a Fordított lehetőséget, és kapcsoljuk be a Maszk megjelenítését. Ha akarjuk, leradírozhatjuk a maszkról a kép bal alsó sarkában látható részt, amely a képen fehéres színű. Én ezt nem tettem meg.

ART Színegyensúly RGB

Ezután próbálgathatjuk a Színegyensúly RGB csúszkáinak hatását. Mindenképp érdemes portrén is megtapasztalni a hatásukat. Az ábrán azt láthatjuk, hogy az Észlelési ragyogás korrekciónál a Középtónusok csúszkát 0,17-re állítottam.

Az előző ábrán látható beállítás eredménye látható a fenti ábrán.

ART Színegyensúly RGB

Ezután próbáljuk megváltoztatni a háttér színét. A háttérre az első korrekciós rétegen már van egy maszkunk. Felül válasszuk ki az első korrekciós réteget, és a Módnál a Kiegyenlítő világosság szerint helyett válasszuk ki a Színegyensúly RGB lehetőséget. Ekkor a fenti ábra szerint ismét az eredeti, kékes színű hátteret láthatjuk.

ART Színárnyalat eltolás

A Színárnyalat eltolás csúszkával kiválaszthatjuk a megfelelő színárnyalatot. Enyhén barnás hátteret választottam, mert az jól megy a modellhez.

A végeredményt a fenti ábrán láthatjuk.


RAW feldolgozás a gyakorlatban - bevezetés

RAW feldolgozás - alapismeretek

Oldal tetejére

Főoldal


<<< Előző rész
Következő rész >>>