2024.12.22, Utolsó módosítás: 2025.03.08
Az oldalon látható nyers fájl(ok) forrása (innen tölthető(k) le): signatureedits.com
Ebben a részben a Színegyensúly RGB CTL szkript használatával foglalkozunk.
Nyissunk meg a szerkesztendő nyers fájlt a szerkesztőben (az ART alapértelmezett feldolgozási profiljával). Menjünk a Helyi szerkesztés lapra, aktiváljuk a Szín/Tónus korrekció eszközt, a Mód-nál válasszuk ki a Színegyensúly RGB-t.
Ez a kép szinte kínálja, hogy maszkot készítsünk a ruhára, mert a ruhának olyan színe van, amely erősen különbözik a háttéren lévő színektől. Aktiváljuk a Színbeli hasonlóság maszkot, válasszuk ki a ruha színét. Nézzük meg a maszkot, és addig növeljük a Tartomány csúszka értékét, amíg a modellen kívül, nagyon kevés helyen meg nem jelenik a sárga szín, ahogy a fenti ábrán látjuk. Erre azért van szükség, hogy a maszk a lehető legjobban fedje a modellt.
Aktiváljuk az ecsetmaszkot, kapcsoljuk be a Radír módot. Kattintsunk az átlátszatlanság csúszka melletti jobb szélső ikonra, melynek hatására megjelenik eddigi maszkunk. A fenti ábrán láthatóhoz hasonlóan az ecsettel fessük be azokat a részeket, amelyeknek nem kell a maszk részének lenniük. A modell száján, cipőjén, szoknyája alatt a lábán, lába körül a földön, a farakáson lévő sárgás elszíneződéseket kell eltüntetni. Ezután kapcsoljuk ki a maszk megjelenítését, és a Globális színesség csúszkával változtassuk meg a modell ruhájának a színét.
A fenti ábrán néhány ruhaszín látható, amelyeket a csúszka különféle értékeinél kaptam (az értékek balról jobbra, illetve fentről lefelé a következők: -18,18; -48,66; -83,05; -126,06; -155,37; -180; 130,75; 28,73; 45,15). Úgy kell elképzelni, hogy a csúszka 0 (fokos) helyzetéhez képest a csúszka egyik szélső helyzetében -180 (fok) a csúszka értéke, másik szélső helyzetében +180 (fok). Ez azt jelenti, hogy a csúszka két szélső helyzeténél záródik a színkör, amely azt eredményezi, hogy a bal szélső, illetve a jobb szélső helyzetében azonos (zöld) színt találunk.
A fentebbi ábra utolsó sorában látható zöld ruhás helyzetből indultam ki, és a Kontraszt csúszkát maximális értékre állítottam. Ennek eredménye látható a fenti ábrán.
A fenti ábrát úgy kaptam, hogy a Kontraszt csúszka maximális értékén kívül a Globális ragyogás csúszkát is maximális értékre állítottam.
Állítsunk be egy bizonyos színű ruhát, és próbáljuk ki az összes csúszka hatását.
Nézzünk meg egy másik képet.
Nyissuk meg a képet szerkesztésre. A kép bal szélénél van egy világos folt. Ezt szeretnénk először eltüntetni.
A Részletek eszközcsoportban található Folt eltávolítása eszközzel egyszerűen eltüntethetjük. Nekem mindössze 4 folt kellett hozzá. Ezt láthatjuk a fenti ábrán.
Menjünk a Helyi szerkesztés lapra, aktiváljuk a Szín/Tónus korrekció eszközt, a Módnál válasszuk ki a Kiegyenlítő világosság szerint lehetőséget. A cél legyen Világosság.
Készítsünk maszkot a háttérre. Aktiváljuk a Színbeli hasonlóság maszkot. Válasszuk ki a háttér színét. Nézzük meg a maszkot, és állítsuk be megfelelően a Tartomány csúszkát.
Aktiváljuk az Ecsetmaszkot, és Radír módban töröljük ki a maszkból a felesleges részeket. Ennek eredménye látható a fenti ábrán.
A Feketék és az Árnyékok csúszka értékét állítsuk -1-re, melynek hatására a háttér elsötétül.
Hozzunk létre egy újabb korrekciós réteget.
A Módnál válasszuk ki a Színegyensúly RGB lehetőséget.
Most a modellt szeretnénk maszkkal kiválasztani. Válasszuk ki az első korrekciós réteget. A Maszk felirat alatti bal szélső ikonra kattintva másoljuk a vágólapra a teljes eddigi maszkunkat. Válasszuk ki a második korrekciós réteget, és a Maszk felirat alatti második ikonra kattintva illesszük be a vágólapról maszkunkat. Jelöljük ba a Fordított lehetőséget, és kapcsoljuk be a Maszk megjelenítését. Ha akarjuk, leradírozhatjuk a maszkról a kép bal alsó sarkában látható részt, amely a képen fehéres színű. Én ezt nem tettem meg.
Ezután próbálgathatjuk a Színegyensúly RGB csúszkáinak hatását. Mindenképp érdemes portrén is megtapasztalni a hatásukat. Az ábrán azt láthatjuk, hogy az Észlelési ragyogás korrekciónál a Középtónusok csúszkát 0,17-re állítottam.
Az előző ábrán látható beállítás eredménye látható a fenti ábrán.
Ezután próbáljuk megváltoztatni a háttér színét. A háttérre az első korrekciós rétegen már van egy maszkunk. Felül válasszuk ki az első korrekciós réteget, és a Módnál a Kiegyenlítő világosság szerint helyett válasszuk ki a Színegyensúly RGB lehetőséget. Ekkor a fenti ábra szerint ismét az eredeti, kékes színű hátteret láthatjuk.
A Színárnyalat eltolás csúszkával kiválaszthatjuk a megfelelő színárnyalatot. Enyhén barnás hátteret választottam, mert az jól megy a modellhez.
A végeredményt a fenti ábrán láthatjuk.
RAW feldolgozás a gyakorlatban - tartalomjegyzék
Az ART szerkesztőeszközei - referencia kézikönyv magyarul
RAW feldolgozás - alapismeretek