2025.01.26, Utolsó módosítás: 2025.02.11
Az oldalon látható nyers fájl(ok) forrása (innen tölthető(k) le): signatureedits.com
Ehhez az íráshoz az ART legújabb, 1.24.5 változatát használtam. A CTL szkriptgyűjtemény legújabb verziója is telepítve volt.
Ez egy fontos rész a maszkok alkalmazása szempontjából. Ebben a részben részletesebben megnézzük a maszkok létrehozását, valamint azt, hogy a szerkesztőeszközök csővezetékben elfoglalt helye hogyan befolyásolja a maszkokat.
A Helyi szerkesztés eszközei Korrekciós rétegek segítségével fejtik ki hatásukat. A Korrekciós réteghez négyféle maszktípus segítségével alakíthatunk ki egy eredő maszkot, amely kijelöli azt a területet, ahol a szerkesztőeszköz kifejti hatását. Az egyes Korrekciós rétegek egymástól függetlenek, és a listán látható sorrendben hajtódnak végre.
Az eredő maszk létrehozásakor úgynevezett halmazműveleteket hajt végre az ART, ezekkel történik a négyféle maszktípusból az eredő maszk előállítása. A halmazok az egyes maszktípusok által létrehozott maszkok képpontjai. Nézzük meg egy fehér kép és Területmaszkok segítségével a maszkokkal végezhető műveleteket. A maszkokkal (egészen pontosan azok képpontjaival) hozzáadás, kivonás, és metszet műveleteket lehet végezni. A metszet két (vagy több) maszk közös részét jelenti, azokat a részeket, amelyek mindegyik maszknak részei voltak. A kivonás műveletének tényezői (a műveletben résztvevő maszkok) nem felcserélhetők, nem mindegy, hogy melyikből melyiket vonjuk ki. Ezért nem mindegy az alakzatlistában az alakzatok sorrendje sem. Az egyes alakzatoknál kiválasztott művelet a maszklistán látható sorrendben hajtódik végre.
Nyissunk meg egy bármilyen képet szerkesztésre. Aktiváljuk a Szín/Tónus korrekció eszközt. Aktiváljuk a Területmaszkot, és kapcsoljuk be a Maszk megjelenítését. Ekkor láthatjuk a teljes képet lefedő "globális" maszkot. Hozzunk létre egy téglalap alakú területmaszkot. A létrehozás pillanatában a globális maszk megszűnik.
Az ábrán beszámoztam a műveletek ikonjait, 1: Hozzáadás, 2: Kivonás, 3: Metszet. A "semmiből" nem lehet kivonni, és a "semmivel" nem lehet metszetet képezni sem, ezért ha most ezekre az ikonokra kattintunk, akkor üres maszkot kapunk. Most csak a hozzáadásnak van értelme, annak érdekében, hogy legyen egy területünk.
Adjunk hozzá egy másik téglalapot úgy, hogy legyen átfedés a két téglalap között. Az ábrán a második téglalapnál is Hozzáadás módot állítottam be. A második téglalap hozzáadódott az elsőhöz.
Ha a második alakzatnál Kivonás módot állítunk be, akkor a második alakzat kivonódik az elsőből.
Ha a második alakzatnál a Metszet ikonra kattintunk, akkor a két alakzat metszetét, azaz közös területét kapjuk. Az eredő maszk sárga területe része volt mindkét téglalapnak.
Az Ecsetmaszknál az alábbi módokat láthatjuk:
Jobbra egymás alatt láthatjuk az ikonokat. A felső a Metszés mód, a középső a Hozzáadás mód, az alsó a "Hozzáadás a többi maszkhoz, de csak az aktív területmaszkon belül" mód ikonja.
Az ART a következőképpen hozza létre a négyféle maszk (Parametrikus maszk, Színbeli hasonlóság maszk, Területmaszk, Ecsetmaszk) kombinálásával az adott korrekciós réteghez tartozó eredő maszkot.
1. Létrehozza a Parametrikus maszkot.
2. A Parametrikus maszktól teljesen függetlenül létrehozza a Színbeli hasonlóság maszkot.
3. Az 1. és 2. pontban létrehozott maszkoktól teljesen függetlenül létrehozza a Területmaszkot. Ezt a különféle alakzatok módjuk (Hozzáadás, Kivonás, Metszet) szerinti kombinálásával állítja elő az alábbiak szerint:
3.1 Üres maszkból indul ki, és az alakzatok listájában felülről lefelé minden egyes alakzat esetén a kép minden képpontja tekintetében végrehajtja az alábbiakat:
3.1.1 Ha a képpont az alakzat belsejében van, akkor Hozzáadás mód esetén a képpontot hozzáadja a maszkhoz, Kivonás mód esetén kivonja a maszkból.
3.1.2 Ha a képpont nincs az alakzat belsejében, és Metszet mód van beállítva, akkor a képpontot eltávolítja a maszkból.
4. Készít egy közbülső maszkot az 1. 2., és 3. maszk Metszetével. Azaz a közbülső maszk az 1. 2. 3. maszkok közös területeit tartalmazza.
5. Előállítja az ecsetmaszk hatását a következők szerint:
5.1 Metszet mód esetén előállít egy mindentől független ecsetmaszkot, és Metszetét képezi a 4. pontban kapott maszkkal.
5.2 Hozzáadás mód esetén "átfesti" a 4. pontban kapott maszkot. Ez az "átfestés" hozzáadást, illetve Radír módban törlést jelent.
5.3 "Hozzáadás a többi maszkhoz, de csak az aktív területmaszkon belül" mód esetén csak a 3. pont szerint kapott területmaszkon belül történik meg az előző pontban leírt "átfestés" (Radír módban törlés), azon kívül nem.
6. Ha a Fordított lehetőség be van jelölve, akkor előállítja az 5. pontban kapott eredő maszk fordítottját.
A szerkesztőeszközök csővezetékben elfoglalt helye az alábbi listán figyelhető meg. A szerkesztőeszközök felülről lefelé történő sorrendben hajtódnak végre. Minden szerkesztőeszköz neve mellett láthatjuk azt a színteret, amelyben az adott eszköz működik.
Az ART csővezetéke a jelenleg rendelkezésre álló információk szerint a következő:
1. Flat-Field - RAW
2. Dark-Frame - RAW
3. RAW feketepont - RAW
4. Peremsötétedés korrekció - RAW
5. Forró/Halott képpont szűrő - RAW
6. Zöld egyensúly/Vonalzaj szűrő - RAW
7. RAW színhiba korrekció - RAW
8. Filmnegatív - RAW
9. Deinterpoláció - RAW
10. Csúcsfény rekonstrukció - Fényképezőgép
11. Fehéregyensúly/Fehérpont - Fényképezőgép
12. Folt eltávolítása - Fényképezőgép
13. Bemeneti színprofil - Fényképezőgép (fényképezőgépből Lineáris RGB munkaprofilba)
14. Zajcsökkentés - Lineáris RGB
15. Homály eltávolítása - Lineáris RGB
16. Dinamikus tartomány tömörítés - Lineáris RGB
17. Objektív/Geometriai korrekciók - Lineáris RGB
18. Csatornakeverő - Lineáris RGB
19. Expozíció-kompenzáció - Lineáris RGB
20. Színkiegyenlítő - Lineáris RGB
21. Tónuskiegyenlítő - Lineáris RGB
22. Élesítés - Lineáris RGB
23. Impulzuszaj csökkentés - Lineáris RGB
24. Színhibajavítás (defringe) - Lineáris RGB
25. Szín/Tónus korrekció - Lineáris RGB
26. Simítás - Lineáris RGB
27. Átmenetes/Peremsötétedés szűrő - Lineáris RGB
28. Textúra kiemelése/Élesítés - Lineáris RGB
29. Logaritmikus tónusleképezés - Lineáris RGB
30. Telítettség/Élénkség - Lineáris RGB
31. Tónusgörbék - Lineáris RGB határolt
32. Filmszimuláció - RGB
33. RGB görbék - Lineáris RGB határolt
34. L*a*b* korrekciók - L*a*b*
35. Lágy fény - RGB gamma 2.2 határolt
36. Helyi kontraszt - L*a*b*
37. Fekete-fehér - RGB gamma 2.2 határolt
38. Filmszemcse - L*a*b*
39. Kivágás
40. Átméretezés
41. Kimenet élesítése - Lineáris RGB
42. Kimeneti színprofil - Lineáris RGB (munkaprofilból kimeneti RGB színtérbe)
Tehát így néz ki a programban látható magyar eszköznevekkel a csővezeték. A végrehajtás felülről lefelé történik, be is sorszámoztam ennek megfelelően az eszközöket. Egy szerkesztőeszköz kimeneti képe lesz a következő eszköz bemeneti képe. Pirossal kiemeltem a Helyi szerkesztés szerkesztőeszközeit, mert ezekben használhatunk maszkokat.
Már a hetedik részben írtam a maszkok használatával kapcsolatos óvintézkedésekről, fontossága miatt itt megismétlem:
Óvintézkedések Területmaszkok és Ecsetmaszkok használatakor: A Helyi szerkesztés eszközeinek mindegyike a csővezetékben a geometriai képjavítások után helyezkednek el, ezért ha Területmaszk vagy Ecsetmaszk létrehozása után geometriai korrekciót végzünk, akkor ezeket a maszkokat összezavarjuk. A Forgatást, Kivágást, Perspektíva korrekciót, Profilozott objektívhiba javítást, Objektív torzítás korrekcióját a Területmaszkok és az Ecsetmaszkok létrehozása előtt végezzük el.
Óvintézkedések Parametrikus maszkok és Színbeli hasonlóság maszkok használatakor: Mivel a Helyi szerkesztés eszközei a csővezeték végének közelében helyezkednek el, a maszkok létrehozása előtt minden beállítást meg kell tenni, kivéve a következőket, amelyeket a maszk létrehozása után is el lehet végezni:
1. Helyi kontraszt szerkesztőeszköz esetén: a Filmszimuláció, a Fekete-fehér, és a Filmszemcse eszközök beállításai.
2. Szín/Tónus korrekció, Simítás, és Textúra kiemelése/Élesítés szerkesztőeszköz esetén: a Logaritmikus tónusleképezés, a Telítettség/Élénkség, a Tónusgörbék, az RGB görbék, az L*a*b* korrekciók, a Lágy fény, a Filmszimuláció, a Fekete-fehér, és a Filmszemcse eszközök beállításai.
Ezek a megkötések is a szerkesztőeszközök csővezetékben elfoglalt helyéről szólnak. Ezeket mindenképpen be kell tartani. A területmaszkokkal és ecsetmaszkokkal kapcsolatos óvintézkedésekkel nem foglalkozom részletesebben az alábbiakban, ennek ellenére azokat is szigorúan be kell tartani.
Néhány egyszerű gyakorlati példán mutatom meg a csővezetékben lévő eszközök hatását a maszkokra.
A fentiek alapján teszek néhány megállapítást:
Egy helyi szerkesztőeszközön belül mindegyik Korrekciós réteghez egyetlen eredő maszk tartozhat. Itt arról lesz szó, hogy hogyan befolyásolják egy adott Korrekciós rétegen végzett szerkesztési beállítások a listán alatta lévő Korrekciós rétegen kialakított maszkokat. Tehát arról van szó, hogy az első korrekciós rétegen például expozíció-kompenzációt állítunk, és arra vagyunk kíváncsiak, hogy ez befolyásolja-e például a listán alatta lévő korrekciós rétegnél beállított Színbeli hasonlóság maszkot. Tehát magát a maszkot, nem a képet.
Ezt nagyon könnyű eldönteni. Mivel mindegyik Korrekciós réteg egymástól teljesen függetlenül, a szerkesztőeszköz bemeneti képéből állítja elő az eredő maszkját, az egyes Korrekciós rétegekhez alkalmazott eszközbeállításoknak a másik korrekciós réteg maszkjára egy szerkesztőeszközön belül nincs semmilyen hatása. Ezt ne értsük félre. Magára a képre természetesen hat az első korrekciós rétegnél történt paraméter (pl. expozíció-kompenzáció) megváltoztatása, és ha átváltunk a második korrekciós rétegre, akkor az első korrekciós rétegen történt változtatást látjuk is az előnézeti képen. Ha azonban megjelenítjük az egyes korrekciós rétegekhez tartozó sárga maszkokat, azok változatlanok maradtak, nem változtak az expozíció-kompenzáció változtatásának hatására.
Ezek után nyissunk meg egy nyers fájlt szerkesztésre.
Állítottam az expozíció-korrekción, mert a kép túl sötét volt. A modell ruhájára szeretnénk maszkot létrehozni.
Aktiváltam a Helyi szerkesztés eszközcsoportban a Szín/Tónus korrekció eszközt, a Mód-nál kiválasztottam az Expozíció kompenzációt, aktivizáltam a Színbeli hasonlóság maszkot, A kiválaszt gomb megnyomása után mintát vettem a modell ruhájáról. Miután bekapcsoltam a maszk megjelenítését, a fenti ábrán látható maszkot kaptam. A probléma az, hogy nemcsak a modell ruhája van kiválasztva, hanem több hasonló színű terület is. A felesleges részek eltüntetéséhez lehetne játszani a maszk csúszkáival, vagy az Ecsetmaszk Radír módjával is el lehetne tüntetni a felesleges részeket, most azonban más módszert alkalmazok.
Létrehoztam közvetlenül a modell körül egy téglalap alakú Területmaszkot, Hozzáadás móddal. Láthatjuk, hogy a Színbeli hasonlóság maszknak csak a Területmaszkon belüli része lesz az eredő maszk, az ezen kívüli sárga maszkrészek eltűntek. A maszkok létrehozásánál leírtak szerint az történt, hogy a 2. pont szerint létrehozta a Színbeli hasonlóság maszkot, majd a 3. pont szerint a Területmaszkot Hozzáadás módban, végül a 4. pont szerint ezek metszetét azaz közös részét képezte, ez pedig a modell ruhája. Természetesen több alakzatot is hozzáadhatunk a területmaszkhoz, és azokon a területeken is érvényesülni fog a Színbeli hasonlóság maszk hatása.
Ne állítsunk az expozíció-kompenzáció csúszkán, csak másoljuk át a vágólap segítségével az eredő maszkot a Helyi szerkesztés eszközcsoport másik három eszközébe (a Maszk megjelenítése melletti két ikon segítségével). A másolással csak az eredeti maszk létrehozásakor beállított paraméterek másolódnak át, nem pedig az eredeti maszk képpontról képpontra. Állítsunk be az előnézeti képen 1:1 nagyítást, és állítsuk az előnézeti kép közepére a modellt. Egyesével kapcsoljuk be a Szín/Tónus korrekció, a Simítás, Helyi kontraszt, és Textúra kiemelése/Élesítés eszközt, és mindegyikben külön-külön nézzük meg az átmásolt maszkot úgy, hogy csak egy helyi eszköz legyen egyszerre bekapcsolva.
A fenti ábrán a Szín/Tónus korrekció eszközben látható eredeti maszkot láthatjuk.
A fenti ábrán a Simítás eszközben láthatjuk az átmásolt maszkot. Ugyanolyan, mint az eredeti.
A fenti ábrán a Helyi kontraszt eszközben láthatjuk az átmásolt maszkot. Ez nagyon nem jól néz ki. Annak ellenére teljesen más lett, hogy nem állítottam semmin. Ezt az is okozhatja, hogy míg az előző eszközök Lineáris RGB színtérben működtek, ez az eszköz L*a*b* színtérben (lásd a csővezeték 36. sorát). Ez az eltérés is befolyásolhatja a maszkot. A fő "tettest" azonban kissé lejjebb láthatjuk.
A fenti ábrán a Textúra kiemelése/Élesítés eszközben láthatjuk az átmásolt maszkot. Ez sem ugyanolyan, mint az eredeti, annak ellenére, hogy ugyanaz a színrendszer. Az ART bizonyos belső működése is okozhatja, hogy a különböző eszközök között átmásolt maszkok nem ugyanazt az eredményt adják (nem teljesen ugyanaz az eszköz bemeneti képe).
Megállapíthatjuk, hogy az egyes eszközök között átmásolva a maszkokat nem feltétlenül az eredetivel megegyező maszkot kapunk, amelyet szükséges lehet korrigálni.
Először nézzük meg a Szín/Tónus korrekció és a Simítás csővezetékben elfoglalt helyét. Az egyik a 25., a másik (a Simítás) a 26. Emiatt a Szín/Tónus korrekció eszköz kimeneti képe lesz a Simítás eszköz bemeneti képe. Ez azt eredményezi, hogy ha állítunk (jelen esetben) az expozíció-korrekció csúszkán a Szín/Tónus korrekció eszközben, az hatással lesz a Simítás eszköz bemeneti képére, és ezáltal a másolt paraméterekkel létrehozott Színbeli hasonlóság maszkra is, amely a maszk megváltozását eredményezi.
Bekapcsoltam a Szín/Tónus korrekció, valamint a Simítás eszközt is, a Maszk megjelenítését csak a Simítás eszközben jelöltem be, ezért azt a maszkot látjuk az előnézeti képen. Állítottam a Szín/Tónus korrekció eszközben az expozíció-kompenzáció csúszkán, melynek hatására megváltozott a maszk a Simítás eszközben (a Simítás eszköz bemenő képének megváltozása miatt).
Ha a fenti ábrán megnézzük, hogy a Szín/Tónus korrekció és a Helyi kontraszt eszköz között a csővezetékben milyen eszközök vannak (amelyek megváltoztathatják a Helyi kontraszt eszköz bemeneti képét), akkor rájöhetünk, hogy ezek közül az eszközök közül a Tónusgörbék eszköz be van kapcsolva. Ezt az alapértelmezett feldolgozási profil kapcsolta be. Ha ezt kikapcsoljuk, akkor teljesen más maszkot kapunk a Helyi kontraszt eszközben.
Csak a Helyi kontraszt eszközt kapcsoljuk be a Helyi szerkesztéseknél, illetve azon belül a Maszk megjelenítését. Majd menjünk át az Expozíció eszközcsoportba, és kapcsoljuk ki a Tónusgörbék eszközt. Ekkor a fenti ábrán látható maszkot kapjuk a Helyi kontraszt eszközben. A Tónusgörbék eszköz megváltoztatta a Helyi kontraszt eszköz bemeneti képét, ezért az átmásolt maszkparaméterek más maszkot adtak, mint például a Szín/Tónus korrekció eszközben (amely a Tónusgörbék eszköz előtt helyezkedik el a csővezetékben). Ez a fő oka a Helyi kontraszt eszközben a maszk megváltozásának.
A fentebb látható, maszkokkal kapcsolatos óvintézkedések is lényegében a szerkesztőeszközök csővezetékben elfoglalt helyéről szólnak. Egy adott maszktípusra hatással lévő szerkesztőeszköz mindig az adott típusú maszk létrehozása előtt helyezkedik el a csővezetékben. Ezeket a szerkesztőeszközöket csak a maszk létrehozása előtt használjuk, utána lehetőleg már ne. A csővezetékben a maszk létrehozása után elhelyezkedő eszközöket bármikor használhatjuk.
Tegyük fel, hogy létrehozunk Parametrikus és/vagy Színbeli hasonlóság maszkot valamelyik helyi szerkesztőeszközben, és a maszk területén megváltoztatjuk a kép bizonyos jellemzőjét (pl. kontrasztját, színárnyalatát, telítettségét stb.). Ezután a csővezetékben előtte elhelyezkedő eszközzel változtatunk a kép színein, kontrasztján, színességén, világosságán, élességén, telítettségén stb., akkor ennek hatására megváltozhat a maszk területe, és emiatt a maszkkal történt változtatásunk is megváltozik. Ilyenkor ellenőriznünk kell a maszkokat, és ha megváltoztak, akkor módosítanunk kell rajtuk. Ha például változtatunk az Expozíció-kompenzáción az Expozíció eszközcsoportban, az hatással lesz a Parametrikus és/vagy Színbeli hasonlóság maszkokra mindegyik Helyi szerkesztés eszközben.
A maszkok megváltozása annak a területnek a megváltozását jelenti, amelyen az adott eszköz kifejti hatását. A helyi szerkesztés eszközcsoport eszközei a csővezeték második felében helyezkednek el, ezért jó sokféle, a csővezetékben előbb elhelyezkedő szerkesztőeszközben történő módosítás hatással lehet a maszkokra. A problémák elkerülése érdekében tartsuk be szigorúan a maszkokkal kapcsolatos minden óvintézkedést. Más megkötések vonatkoznak a Parametrikus és a Színbeli hasonlóság maszkra, és más a Területmaszkra és az Ecsetmaszkra, ezt vegyük figyelembe. Használjuk a szerkesztés során a csővezeték listát.
Ha a fentieket átgondoljuk, megérthetjük a maszkok néha rejtélyesnek tűnő viselkedését, és megelőzhetjük a maszkokkal kapcsolatos problémákat.
RAW feldolgozás a gyakorlatban - tartalomjegyzék
RAW feldolgozás - alapismeretek