2025.02.05, Utolsó módosítás: 2025.03.08
Az oldalon látható nyers fájl(ok) forrása (innen tölthető(k) le): signatureedits.com
Eddig inkább a program használatával kapcsolatos információkkal foglalkoztam, ezután néhány kép feldolgozásával foglalkozunk.
Célunk az, hogy a téma jobban elkülönüljön a háttértől. Itt is elsősorban a Színegyensúly RGB CTL szkriptet alkalmazzuk.
Nyissuk meg a nyers fájlt szerkesztésre.
Először végezzük el a geometriai korrekciókat, a kép kivágását, a kromatikus aberráció korrigálását, majd végezzük el az élesítést, és ha szükséges, akkor alkalmazzunk zajcsökkentést. Természetesen használnunk kell az alexpozíció és a túlexpozíció jelzőt, a hisztogramot, vagy a hullámforma diagramot. Ezekre az alapvető dolgokra ezután nem fogok külön kitérni.
Kapcsoljuk be felül a túlexpozíció jelzést, és növeljük némileg az expozíció-kompenzációt.
Láthatjuk, hogy a háttér enyhén kékes színű, ezért a felső eszköztáron kattintsunk a Fehéregyensúly kijelölés ikonra, és vegyünk mintát a háttérről.
Aktiváljuk a Helyi szerkesztés csoportban a Szín/Tónus korrekció eszközt, válasszuk ki a Módnál a Színegyensúly RGB szkriptet. Növeljük kissé az észlelési ragyogást a csúcsfényeknél és a középtónusoknál, és csökkentsük kissé az árnyékokban. Növeljük kissé a globális színességet és a globális telítettséget a középtónusokban. Ha vannak túlexponált területek, akkor addig csökkentsük az expozíció-korrekciót, amíg éppen eltűnnek.
Nézzük a következő képet.
Alkalmazzunk egy kevés (+0,07) expozíció-kompenzációt.
A Szín/Tónus korrekció eszközben a Módnál válasszuk a Színegyensúly RGB-t, és állítsuk be, hogy a modell jobban kiemelkedjen a környezetéből. A fenti ábrán láthatók az általam alkalmazott beállítások.
A háttér túl hideg színű, ezen változtassunk egy kissé. Hozzunk létre egy új Korrekciós réteget, és készítsünk Színbeli hasonlóság maszkot a háttér kék színére. A modellen is lesznek pici területek, amelyek a maszk részei, ez nem baj, és azt jelenti, hogy azok is kékes színűek. A Mód legyen Észlelési, és a Csúcsfények/Erősítés csúszka értékét csökkentsük tetszésünk szerint (pl. 0,388-ra). A Színárnyalat eltolás csúszka értékét állítsuk -180-ra, amely barnás árnyalatot eredményez a háttéren.
Végül a modell hajfényének szintén csökkentjük a kékes árnyalatát. Egy újabb Korrekciós réteget hozunk létre, és Színbeli hasonlóság maszkot készítünk a modell haján lévő csúcsfényre. A mód legyen Észlelési, és a Színárnyalat eltolás csúszka értékét szintén -180-ra állítsuk.
Nézzük a következő képet.
Nyissuk meg szerkesztésre.
Láthatjuk, hogy a kép színei, fehéregyensúlya nem jó.
Nyissuk le a Fehéregyensúly eszközt, majd a Választ gombra kattintva, és a kép fehér területéről mintát véve próbáljuk eltalálni a megfelelő fehéregyensúlyt. Többször kell próbálni, amíg elég jó lesz. Nekem 6091 K színhőmérsékletet sikerült beállítanom. Ez kiindulásként jó lesz.
Ezután ismét menjünk a Szín/Tónus korrekció eszközbe, válasszuk ki a Színegyensúly RGB szkriptet. Korrigáljunk kicsit a színeken a Színárnyalat eltolódás csúszka segítségével. (én -7,39-et állítottam be). Növeljük meg az élénkséget (0,30). Növeljük kissé a kontrasztot (0,11). Állítsuk be a kívánt ragyogást (árnyékok: -010; középtónusok: 0,35; csúcsfények: 0,27). Növeljük meg kissé a középtónusok telítettségét (0,11). Állítsuk be tetszésünknek megfelelően a színességet (árnyékok: -013; középtónusok: 0,10; csúcsfények: 0,32) Észrevehetjük, hogy a modell arcán, homlokán, felsőtestén túl világos, túl fehéres árnyalatok találhatók. Ezen csökkenteni kellene.
Hozzunk létre egy új Korrekciós réteget. Hozzunk létre a modell arcán egy területmaszkot. Ennek az a célja, hogy a létrehozandó Színbeli hasonlóság maszk csak a területmaszkon belül fejtse ki hatását.
Hozzunk létre a modell arcának legvilágosabb területeire egy Színbeli hasonlóság maszkot.
A módnál válasszuk a Kiegyenlítő világosság szerint CTL szkriptet. Csökkentsük a Fehérek csúszka értékét, amíg megfelelően sötétednek a túl világos részek (-67). Lejjebb a modell testén is sötétíteni kell a túl "meszes" részeket. Ezt az archoz hasonlóan csinálhatjuk.
Hozzunk létre ismét egy új Korrekciós réteget. A módnál válasszuk a Kiegyenlítő világosság szerint CTL szkriptet. Hozzunk létre egy területmaszkot a modell vállainál.
Hozzunk létre egy Színbeli hasonlóság maszkot.
Végül a Fehérek csúszkával csökkentsük a megfelelő mértékben a legvilágosabb tónusok szintjét (-0,94).
A fenti ábrán láthatjuk a végeredményt. Ez nem feltétlenül ideális kép, a fentiek alapján mindenki tetszése szerint állíthatja be a kép paramétereit.
RAW feldolgozás a gyakorlatban - tartalomjegyzék
Az ART szerkesztőeszközei - referencia kézikönyv magyarul
RAW feldolgozás - alapismeretek