2025.03.14
Az oldalon látható nyers fájl(ok) forrása (innen tölthető(k) le): signatureedits.com
Ebben a részben a szerkesztés gyorsbillentyűivel, és görbékkel foglalkozunk. Megnézzük a Tónusgörbék eszköznek az ART régebbi verzióiban rendelkezésre álló működésének visszaállítását az ART újabb verzióiban. Megnézzük, hogy hogyan juthatunk az Adobe Camera Raw által alkalmazott alapértelmezett tónusgörbéhez. Áttekintjük a Tónusgörbe CTL szkriptet, valamint hatféle kiegyenlítő CTL szkriptet, és megnézzük a Fehéregyensúly és elsődleges színek korrekciója CTL szkriptet is.
Először nézzük meg a szerkesztőeszközök gyorsbillentyűit.
A fenti ábrán látható táblázat Szerkesztő nézetben, az F1 billentyű lenyomására jelenik meg. A táblázat a Szerkesztő nézetben alkalmazható gyorsbillentyűket mutatja. Csak meg kell nyitnunk a fájlt szerkesztésre, és máris alkalmazhatjuk a gyorsbillentyűket. Semmit sem kell csinálnunk, nem kell bekapcsolni sem a szerkesztőeszközt, lenyitnunk sem kell, semmit sem kell csinálni. A csúszkák állításához csak le kell nyomnunk a megfelelő billentyűt, és az egér görgetésével, valamint a + és - billentyűkkel beállíthatjuk a csúszkák értékét. A szerkesztőeszközt, amelynek valamelyik csúszkáján állítunk, be is kapcsolja. A gyorsbillentyűk használata nagyon meggyorsítja munkánkat, az alapvető beállításokat nagyon egyszerűen és gyorsan megtehetjük. Ezeken kívül számos billentyűparancs használható az ART különböző nézeteiben, azokról az ART dokumentációjában tájékozódhatunk.
Nyissuk meg képünket szerkesztésre.
Balról az első öt eszközcsoportban lévő eszközök közül csak az Expozíció, és a Fehéregyensúly eszköz legyen bekapcsolva. A hisztogramon láthatjuk, hogy kissé növelni lehetne az expozíció-kompenzációt. Azt is láthatjuk, hogy a vörös csatorna túlexpozíciót jelez. A felső eszköztáron láthatjuk az expozíciót hamis színekkel megjelenítő funkciót.
Kapcsoljuk is be az expozíció hamis színekkel történő megjelenítését. Ezt is használhatjuk a kép világosságának beállításánál. A hisztogram mellett ez is azt mutatja, hogy nincsenek túl világos területek.
Ha növeljük az Expozíció-kompenzáció csúszka értékét, azonban már 1 fényértéknyi növelésnél láthatjuk a hisztogramon, hogy már mindhárom színcsatorna túlexponált. A kép viszont nem lett elég világos. Állítsuk vissza nullára a csúszka értékét.
Nézzük meg a Tónusgörbék eszközt.
Az ART 10-es változata előtt a Tónusgörbék eszközben lévő Tónusgörbe 1 és 2 görbékhez külön-külön lehetett Mód-ot választani, azonban a későbbi változatokban csak egy módválasztó van, és a kiválasztott Mód mindkét görbére vonatkozik. Vannak akiknek jobban tetszett a korábbi működés, amikor külön-külön lehetett Módot választani a görbékhez. A régi működést könnyen meg tudjuk valósítani az ART-ban.
A fenti ábrán az újabb változatok működése látható. Csak egy közös Módválasztó van.
Egy egyszerű, szövegfájlok szerkesztésére alkalmas szövegszerkesztővel (például Linux esetén Mousepad, Windows esetén Notepad, de semmiképpen sem irodai szövegszerkesztő, mint a Word, a Libreoffice) létre kell hozni egy szöveges fájlt az alábbi tartalommal:
A fenti ábrán a szövegszerkesztőben láthatjuk mentés előtt.
A fájlt mentsük el a saját profiljaink közé például tone-curve-legacy.arp néven. A kiterjesztésnek .arp-nek kell lenni. Lényegében feldolgozási profilként mentjük el, és ennek megfelelően kell alkalmazni is.
Linux esetén saját profiljaink a $HOME/.config/ART könyvtárban lévő profiles nevű könyvtárban vannak, ide kell másolni. Ha nem létezik, akkor létre kell hozni a könyvtárat.
Windows esetén saját profiljaink a %LOCALAPPDATA%\ART könyvtárban lévő profiles nevű könyvtárban vannak, ide kell másolni. Ha nem létezik, akkor létre kell hozni a könyvtárat.
Ha éppen futott az ART, akkor a másolás után újra kell indítani, hogy az új profilt ki tudjuk választani.
Szerkesztés módban a Feldolgozási profiloknál hajthatjuk végre az új profilt. Nemcsak közvetlenül a kép szerkesztésre történő megnyitása után, hanem később is bármikor végrehajthatjuk.
Ha végrehajtjuk a profilt, a Tónusgörbék felhasználói felülete átvált a fenti ábrán látható, régebbi működésre. Most már mindkét tónusgörbéhez külön-külön választhatunk Módot. A Tónusgörbék eszközben lévő Kontraszt csúszka mindig Standard módban fog működni.
Ha alkalmaztuk a profilt, és kiválasztottuk a Tónusgörbe 1 és 2 Módját, az alábbi viselkedést tapasztalhatjuk:
Alkalmazzunk a képre Automatikusan illeszkedő tónusgörbét. A fenti ábrán láthatjuk, hogy a kép világosabb lett, még sárgával jelölt részek is vannak, mindez úgy értük el, hogy továbbra is csak a vörös csatorna túlexponált.
A RawTherapee dokumentációját tartalmazó RawPedia oldalról letölthetjük a DCP tone curve.rtc fájlt, amely megegyezik az Adobe Camera Raw által alkalmazott alapértelmezett tónusgörbével. Innen tölthetjük le:
Az oldalról töltsük le a fájlt, és mentsük el egy könyvtárba, ahonnan majd alkalmazni fogjuk.
Ezt a görbét mi is alkalmazhatjuk szerkesztéseink során kiindulási alapként.
Alkalmazzuk például Tónusgörbe 1-ként. A Tónusgörbe 1-t állítsuk Standard-ra, válasszunk Filmszerű Módot, és a Görbe betöltése fájlból segítségével töltsük be a görbét.
Nézzünk egy másik képet.
Ellenőrizzük, hogy csak az Expozíció, és a Fehéregyensúly szerkesztőeszköz legyen aktív, a többit (pl. Expozíció/Tónusgörbék) kapcsoljuk ki. Az ellenőrzés után kapcsoljuk be az Élesítés eszközt. A paraméterek a fenti ábrán láthatók.
Először be kell állítanunk a fehéregyensúlyt. A fenti ábrán láthatjuk, hogy az ART a nyers fájlban tárolt fehéregyensúlyt vette figyelembe, azonban láthatjuk a képen, hogy ezt korrigálnunk kell.
Menjünk a Szín/Tónus korrekció eszközbe, a Módnál válasszuk ki a Fehéregyensúly és elsődleges színek korrekciója CTL szkriptet.
Állítsuk be a Színhőmérsékletet és a Színárnyalatot.
Adjunk hozzá egy új Korrekciós réteget, és a Módnál válasszuk ki a Tónusgörbe lehetőséget. Válasszuk a Standard görbét. Ekkor a kiindulási görbe egy átlós egyenes lesz, amelyt vezérlőpontok segítségével módosíthatunk.
A kép kontrasztját állítjuk be a tónusgörbe segítségével. Minél meredekebb a görbe középső, közelítőleg egyenes szakasza, annál nagyobb a kontraszt ezen a szakaszon. Ha növeljük a kontrasztot, azt csak az árnyékok illetve csúcsfények kontrasztjának kárára tehetjük meg. A kontraszt növelésének eszköze az "S"-görbe, amelyet a fenti ábrán is láthatunk. Az általunk létrehozott két vezérlőponttal szabályozhatjuk a középső rész meredekségét, és ezáltal szabályozhatjuk a kontrasztot. Ha az alsó vezérlőpontot kissé jobbra, illetve a felsőt kissé balra húzzuk, akkor a görbe egyenes szakasza meredekebb lesz, és a kép kontrasztja nő. A görbe alsó illetve felső végénél az árnyékok és a csúcsfények tömörítése történik.
A következő lépésekben a hátteret a telítettség csökkentésével jelentékteleníthetjük el. Adjunk hozzá egy új Korrekciós réteget, és a Módnál válasszuk ki a Grafikus kiegyenlítő színárnyalat szerint szkriptet. Jelenleg a kiválasztott színű területek telítettségét szeretnénk csökkenteni. Ehhez a középső görbét (S) kell használnunk, a másik kettőt kapcsoljuk ki.
Az ábrán láthatjuk, hogy a görbét a kék színeknél lefelé húztam, amely által a kék színek telítettsége csökkent. A vezérlőpontot nemcsak lefelé, hanem oldalirányban is kell mozgatnunk egészen addig, amíg a kék részek el nem tűnnek, ahogyan az ábrán is láthatjuk.
A következő lépés a zöld területek telítettségének csökkentése. Hozzunk létre egy új Korrekciós réteget, A Módnál ismét válasszuk ki a Grafikus kiegyenlítő színárnyalat szerint lehetőséget. Miután csak a háttéren lévő zöld színek telítettségét szeretnénk csökkenteni, létre kell hoznunk egy területmaszkot. Enélkül a modell zöld ruhája is telítetlenné, halvánnyá válna. A fenti ábrán látható területmaszkot jobbról a harmadik ikonra kattintva hozhatjuk létre (sokszög hozzáadása).
Szintén a telítettséget szeretnénk csökkenteni a középső (S) görbe segítségével. A maszk területén a bal felső sarokban rózsaszín, a többi részen zöld terület található, ezért ebben a két színtartományban kell csökkentenünk a telítettséget. A fenti ábrán az eredményt láthatjuk.
Végül adjunk hozzá egy új Korrekciós réteget, válasszuk ki az Expozíció-kompenzáció CTL szkriptet, és állítsuk be a kép világosságát. Most sem a jó kép létrehozása, hanem a módszerek, lehetőségek bemutatása volt a cél.
RAW feldolgozás a gyakorlatban - tartalomjegyzék
Az ART szerkesztőeszközei - referencia kézikönyv magyarul
RAW feldolgozás - alapismeretek