2025.07.01
Az oldalon látható nyers fájlok forrása (innen tölthetők le): signatureedits.com
Ha szebb képeket szeretnénk készíteni, érdemes nyers (RAW) formátumban fényképeznünk. A nyers formátum előnye az, hogy a kép feldolgozása, szerkesztése során sokkal nagyobb mozgásterünk lesz, mint ha JPEG formátumban fényképeznénk. Aki még nem próbálta, az el sem tudja képzelni, hogy milyen hatalmas lehetőségek nyílnak meg, ha nyers formátumban (is) fotózunk. Legcélszerűbb RAW + JPEG formátumban fényképezni, mert így JPEG kép és nyers fájl is rendelkezésünkre áll.
Fontos megértenünk, hogy az itt említett programok nem általános képszerkesztő programok, mint például a GIMP vagy a Photoshop, hanem nyers adatokat tartalmazó állományok (és nem elsősorban képfájlok) feldolgozására szolgáló, speciális programok. Teljesen más a funkciójuk, más lehetőségeik, más eszközeik vannak.
A nyers fájl nem kép, hanem a fényképezőgép érzékelőjéből kinyert adatok halmaza. Ahhoz, hogy képet kapjunk, fel kell dolgoznunk a nyers fájlban lévő adatokat. Erre a célra szolgálnak a nyers "kép" feldolgozó (szerkesztő) programok. A legismertebb ingyenes, nyílt forráskódú ilyen program a RawTherapee és a darktable. Mindkettővel nagyszerű minőségű képeket kaphatunk eredményül. Ezek már régóta rendelkezésre állnak, azonban mindkettő jelentős hátrányokkal is rendelkezik, amelyek miatt sokan (a profik mindenképpen, de amatőrök is) továbbra is inkább valamilyen fizetős programot használnak.
Lássuk a főbb hátrányokat:
A RawTherapee hátrányai:
Felhasználói felülete nem felhasználóbarát. A szerkesztőeszközök (teljesen feleslegesen) rendkívül összetettek, bonyolultak. Nagyon nehezen tanulható. A maszkkezelés sem elég felhasználóbarát, bonyolult, nehezen használható, bizonyos lehetőségek hiányoznak (pl. ecsetmaszk). Lassú, nehézkes a kezelése. Az utóbbi időben már történtek némi egyszerűsítések a program és a szerkesztőeszközök kezelhetőségét illetően, azonban a nagy áttörés még várat magára. A szerkesztőeszközök továbbra is rendkívül összetettek, az egyszerűsítések nem eredményeztek lényeges változást.
A darktable hátrányai:
Szintén nem felhasználóbarát a felhasználói felülete, talán még kevésbé, mint a RawTherapee-é. Meglehetősen bonyolultak a szerkesztőeszközök, amelyek használata túl távol áll a fotósok gondolkodásától. Bonyolult maszkkezelés. Nehezen tanulható ez is. Adatbázist használ, először ebbe kell importálni a feldolgozandó képet (míg a Rawtherapee-ban fájlböngésző segítségével bármely fájlt kiválaszthatjuk szerkesztésre). Lassú, nehézkes a kezelése.
A fenti komoly problémák megoldására születtek újabb szoftverek, így például az Ansel és az ART.
Az Anselt a darktable egyik korábbi fő fejlesztője, Aurelien Pierre fejleszti. A darktable 4.0 változatából kiindulva tette felhasználóbarátabbá a kezelőfelületet, sok funkciót már átírt egyszerűbbé és jól működővé, azonban a fejlesztés még az elején jár, még nincs stabil változat, alfa állapotú a fejlesztés. Hátránya az is, hogy megmarad az adatbázis alkalmazása.
A RawTherapee magyar fordítása sajnos meglehetősen hiányos. A darktable 2025 májusában megjelent 5.2.0 változatban a felhasználói felülete már ismét támogatja a magyar nyelvet is. A magyar fordítás jó minőségű, teljesnek látszik. A darktable 4.0 változata alapján létrehozott Ansel felhasználói felületén csak az jelenik meg magyarul, amely a darktable 4.0 felületén is megjelent. Ez azt jelenti, hogy az Ansel-nek még nincs magyar fordítója.
Az ART (Another RawTherapee) fejlesztése a RawTherapee-ból indult, és mára komplett, jól működő programmá nőtte ki magát. Nagyszerű képminőségét a RawTherapee-tól örökölte. A legkönnyebben tanulható, nagyszerű lehetőségekkel rendelkező, fantasztikus program. Alberto Griggio programozó áll a fejlesztés élén. Véleményem szerint jelenleg (2025 júliusában) egyértelműen ez a legjobb ingyenes, nyílt forráskódú, nyers fájl szerkesztésére szolgáló program. Nálunk még nem annyira elterjedt és ismert, mint a másik két "régi" program, azonban ez minden bizonnyal változni fog akár már a közeljövőben is. Jelenleg Windows, Linux, és macOS operációs rendszeren futtatható.
Az ART könnyebb használatát segíti az általam elkészített, Az ART nyersfájl-feldolgozó program című, 452 oldal terjedelmű könyv is, amely PDF formátumban letölthető magyar és angol nyelvű változatban is. Az alábbi linkeken olvashatjuk a könyv internetes változatát is.
A könyv első részében a nyersfájl-feldolgozással kapcsolatos alapfogalmakkal ismerkedhetünk meg:
A könyv második részében az ART nyersfájl-feldolgozó programmal ismerkedhetünk meg:
A könyv harmadik részében az ART nyersfájl-feldolgozó program szerkesztőeszközeivel ismerkedhetünk meg:
Fórumokon olvasható, hogy már elég sokan áttértek az ART-ra a RawTherapee-ról vagy a darktable-ról. Én magam is használtam korábban mindkét programot, és én is áttértem.
Ha az alábbi képekre kattintunk, akkor azok megnyílnak egy új böngészőlapon, és nagyobb méretben is megnézhetjük őket.
Lássuk az ART főbb jellemzőit:
Sokkal rövidebb idő alatt megtanulható, mint a másik két program. Persze ez sem egyszerű, egy sokat tudó ilyen program sajnos nem lehet egy bizonyos szintnél egyszerűbb.
Alapvetően megmaradt a RawTherapee-ból örökölt felhasználói felület, azonban egyszerűbb, jobban használható lett, a felesleges funkciók megszüntetésre kerültek.
Fájlböngészőt tartalmaz, amelynek segítségével kiválaszthatjuk a szerkesztendő képet. Adatbázisra nincs szükség a működéséhez.
Az ART felhasználói felületének teljes magyar nyelvű fordítása van. Minden le van fordítva.
Fejlett, rugalmas, azonban egyszerűen használható maszkkezeléssel rendelkezik. Színbeli hasonlóság maszk, Ecsetmaszk, Területmaszk, és Parametrikus maszk áll rendelkezésre. Ezek a Helyi szerkesztés eszközcsoportban található szerkesztőeszközökben alkalmazhatók.
A szerkesztőeszközök nagy része a RawTherapee-ből ered, azonban sokkal egyszerűbbek, mégis hatékonyak. Néhány eszköz a darktable-ből származik, szintén egyszerűbb, érthetőbb megvalósításban. A felesleges bonyolítások elmaradtak.
Minden fontos szerkesztőeszköz megtalálható, bizonyos szerkesztésekre (tónusok beállítása, élesítés, zajcsökkentés stb.) többféle szerkesztőeszköz is rendelkezésre áll, és azokat akár együttesen is alkalmazhatjuk.
Nagyon hatékonyak a Helyi szerkesztés eszközei, amelyek globális (a teljes képen ható), és helyi (csak a kép kívánt területére ható) módon is működhetnek. A helyi eszközök több példányban is használhatók, amely sokszor nagyon előnyös.
A helyi szerkesztés rendelkezésre álló szerkesztőeszközeit rendkívüli módon kibővíti az úgynevezett CTL szkriptek használatának lehetősége. A jelenleg letölthető 1.2 verziójú CTL szkriptcsomag 26 szkriptet (szerkesztőeszközt) tartalmaz. Innen tölthető le:
Az egyik program egyik tekintetben jobb, a másik másban. Előfordulhat, hogy nehezen szerkeszthető kép esetében nehézségeink támadnak az ART-tal. Azonban előttünk áll a lehetőség, hogy ilyen esetekben kipróbáljuk a többi rendelkezésre álló programot, hátha valamelyikük alkalmasabb az adott probléma megoldására.
A lenti "RAW feldolgozás a gyakorlatban - tartalomjegyzék" linkre kattintva a nyers fájlok szerkesztésével foglalkozó cikksorozatom első részéhez juthatunk. Itt találunk az alapismeretekkel foglalkozó oldalra mutató linket is. Ebben azokkal az alapismeretekkel foglalkozom, amelyekre szükségünk van a nyers fájlok szerkesztése során, bármilyen programot is használunk. Ugyanitt találunk cikksorozatokat az egyes programok használatáról. A Rawtherapee -hoz 12 cikket, a darktable programhoz 6 cikket, az Anselhez mindössze 1 írást készítettem el. Az ART használatáról jelenleg 19 írás szól.
Az ART-ról szóló írások alapján elsajátíthatjuk az ART használatának alapjait egészen a maszkok és a CTL szkriptek használatáig. Ezekben részletesebben megismerkedhetünk az ART lehetőségeivel. Az írások alapjául az alapismeretekről szóló írás szolgál.
Raw feldolgozás ART, darktable, RawTherapee, és Ansel programmal
RAW feldolgozás - alapismeretek