2024.12.06
Az alábbi jó áron beszerezhető Canon objektívekkel azért foglalkozom, hogy a velük készített képeket össze lehessen hasonlítani a régi objektívekkel készített képekkel. A kit objektívvel együtt a váz körülbelül 30000 forinttal került többe, a Canon EF 50mm f/1,8 STM, és a Canon EF-S 24mm f/2,8 STM objektív pedig használtan körülbelül 35000 forintért vásárolható meg. Ezek tehát olcsó objektíveknek számítanak. A régi objektívekről szóló írásokban látható tesztképek manipulálatlan képek, olyanok, ahogyan a fényképezőgépből kijöttek. Ahol ez esetleg nem így van, ott ez szerepel a képaláírásban.A mintaképek képszerkesztő programmal kisebb felbontásúra átméretezettek, és bizonyos esetekben rájuk kattintva új böngészőlapon megjelenik az eredeti, módosítatlan, nagy felbontású kép.
Csak Canon APS-C vázakkal rendelkezem, ezért csak ezekkel készült mintaképeket tudok közzétenni. Azonban egyéb gyártók vázaival és objektívjeivel is hasonló jellegű képeket lehet készíteni, mint a Canon vázakkal és objektívekkel.
Ezek az objektívek csak APS-C vázon használhatók. Sokan lebecsülik őket. Mit várhatunk a kit objektívektől? Csodát semmiképpen se, viszont minden tesztben dicsérték jó optikai teljesítményük, és kiváló ár/érték arányuk miatt. A legtöbb esetben meglepően jól helytállnak, élességük a kép középső részén vetekszik egyes régebbi L-es (profi) objektívek élességével, sőt azt meg is haladhatja. Legtöbbször elég szép a bokeh is, azonban gyönyörű, krémes bokeh létrehozására (pl. portrénál) kis fényerejük miatt kevésbé alkalmasak. Fényerejük lehetne nagyobb, 55 mm gyújtótávolságnál már eléggé lecsökken. Legkisebb élesre állítható távolságuk (a képérzékelőtől mérve) mindössze 25 cm. Többrétegű tükrözésmentesítés, kontrasztos, éles kép jellemzi őket. Nagyon szép képeket készíthetünk segítségükkel. Más gyártók kit objektívjéhez hasonlóan ezek is meglehetősen univerzálisak, többféle célra használhatók, mindenképpen érdemes megtartani őket. Ezek az objektívek a nagy látószögű tartományban (18-30 mm) mindenképpen (de egyébként is) alaposan feladják a leckét a régi objektíveknek. Jó áron nem is nagyon fogunk találni olyan 18-30 mm közötti gyújtótávolságú régi objektívet, amely élesség, kontraszt tekintetében jobb lenne náluk. Nézzünk néhány képet, amelyek ezekkel az objektívvel készültek.
Annak ellenére, hogy személyek nem láthatók a fenti képeken, a kit objektív személyek fényképezésére is nagyszerűen használható. Elmosott hátterű közeli portrék készítésére kevésbé alkalmas. Itt is érvényes, hogy arra kell használni, amire való, és nem kell olyan elvárásokat támasztani vele szemben, amelynek nem tud megfelelni.
Annak idején sokat töprengtem, hogy megvásároljam-e ezt az objektívet, végül a vásárlás mellett döntöttem, és nem bántam meg. Nagyon éles, kontrasztos képet rajzoló objektív, természetes háttérelmosással. Más gyártóknak minden bizonnyal van hasonlóan jó minőségű, jó ár/érték arányú, hasonló látószöget eredményező objektívje.
Ennek az objektívnek az első változata hagyományos tervezési elvek alapján készült, 1987-ben jelent meg, és nem tartalmazott különleges lencsetagokat. Ez a mai objektív is ugyanazokat a lencsetagokat tartalmazza, de optimalizálták az egyes lencsék elhelyezését, automatikus élességállítással rendelkezik, jobbak a lencsék bevonatai, és közelebbre, 35 cm-re állítható élesre. Optikailag tehát ez is lényegében egy "régi" objektív. A régi objektívek között nem nagyon lehet olyan 50 mm körüli objektívet találni, amely kicsit is jobb nála és olcsóbban megvásárolható. A Canon objektívet újonnan vásároltam anno 33000 forintért, használtan jelenleg már 30000 forint alatt is elérhető. Leginkább akkor érdemes ilyen régi objektívet vásárolni, ha annak egyedi képi világa valamiért megtetszik.
A fenti ábra forrása a giggster.com weboldal. A bal oldalon láthatjuk az objektív felbontóképességét, jobb oldalon a kromatikus aberrációt, mindkettőt a rekeszértékek függvényében. Az objektívet 22 MP-es Canon 5D Mark III full frame vázon vizsgálták, ezért a grafikonok az objektív full frame vázon történő viselkedését mutatják. A bal oldali grafikonon a kék és a zöld oszlopokat kell nézni. A kék oszlopok a képmező közepén, a zöld oszlopok a képmező szélénél mutatják a felbontóképességet. A jobb oldali grafikonon a piros oszlopok a képmező közepén, a kék oszlopok a szélénél mutatják a színhiba mértékét.
A bal oldalon látható felbontóképesség diagram a régi objektívek jellegzetességeit mutatja. Full frame vázon a legtágabb rekesznyílásoknál a képmező közepén a kiváló szint szint alsó határa alatt van a felbontóképesség, de a jó szint középértékét meghaladja (kék oszlopok). A képmező szélénél ennél is jóval alacsonyabb, mindössze a megfelelő szint középértéke körüli a felbontóképesség (zöld oszlopok). Jobban rekeszelve, f/2,8-tól a képmező közepén igen magas, a kiváló szint középértéke körüli a felbontóképesség, azonban a képmező szélén továbbra is rosszabb a helyzet, csak f/8-nál hasonlóan jó a felbontóképesség a képsarkokban, mint a képmező közepén. Az objektív f/8-nál nyújtja teljesítményének maximumát. A színhiba a kép közepén nagyon alacsony és a kép szélénél sem éri el a 1 képpont szélességet. Kisebb érzékelővel a képmező sarkainál tapasztalható anomáliák sokkal kevésbé jelentkeznek.
Ez egy jó áron beszerezhető, kiváló mai objektív, amelynél jobb régi objektív kedvező áron nem nagyon szerezhető be. Inkább talán az egyedi képi világ az, amely indokolttá teheti régi 50 mm-es objektívek beszerzését. Nézzünk néhány vele készült képet.
Alul balra a három tábla szövege 100% nagyításon elolvasható.
Ezt az objektívet 35000 forintért vettem használtan. A Canon EF-S 24mm, f/2,8 STM objektív modern tervezésű mai objektív, 6 elemet tartalmaz 5 csoportban, amelyek között az egyik elem egy különleges (aszférikus) lencse.
Lapos kivitelű ("palacsinta") objektív, amely azt jelenti, hogy kicsi, könnyű, és a vázból csak kissé emelkedik ki.
Képe nagyon kontrasztos, színei szépek, rajza nagyon éles. A legkisebb élesre állítható távolság a képérzékelő síkjától mindössze 16 cm. A kis méretnek, a lapos kivitelnek azonban mindig ára van. Jelen esetben a háttérelmosás szépsége az egyik probléma. Az összetett, sok képelemet tartalmazó háttér elmosódása sokszor nem annyira szép, túl "éles", túl karakteres. Ez ellen nyugodtabb háttér keresésével védekezhetünk. A másik probléma a tág rekesznyílásnál tapasztalható peremsötétedés mértéke. Ez utóbbi kevésbé jelent problémát, mert utófeldolgozás során könnyen korrigálható.
Mindezek ellenére ez az objektív alaposan feladja a leckét a régi objektíveknek. Nem találunk jó áron olyan régi objektívet, amely versenyezhet vele.
Régi, manuális objektívek - Tartalomjegyzék