Kép forrása: pexels.com, készítette: Quang Nguyen Vinh

2023.12.29, Utolsó módosítás: 2025.02.12, utolsó módosítás: 2025.03.07

Helyi szerkesztés, maszk utófeldolgozás az ART-ban

Az oldalon látható nyers fájlok forrása (innen tölthetők le): signatureedits.com

Helyi szerkesztés, maszkok, CTL szkriptek

Ebben a részben továbbra is főleg a helyi szerkesztés lehetőségeivel foglalkozunk. Nyissuk is meg a fájlt szerkesztésre.

Szeretnénk sötétíteni, és kissé jobban elmosni a hátteret, élesíteni és jobban kiemelni a madarakat. Parametrikus maszkot fogunk használni. A képet elnézve láthatjuk, hogy a madarakon sötétkékes-fehér mintázat található, amely megnehezíti a maszk készítését. A háttér viszont jobb ebből a szempontból. Amennyire lehet, Parametrikus maszkot készítünk a háttérre, és azokat a kis területeket, ahol a madarak is részei maradnak a maszknak, az Ecsetmaszk Radír módjával korrigáljuk. Ha a madarakon szeretnénk módosítani, akkor Fordított módban használjuk maszkunkat. Felhasználjuk a CTL szkriptek nyújtotta lehetőségeket is.

Menjünk a Helyi szerkesztés eszközcsoportba, és aktiváljuk a Szin/Tónus korrekció eszközt.


Link: Helyi szerkesztés eszközcsoport - Szín/Tónus korrekció eszköz

ART Parametrikus maszk

Aktiváljuk a Parametrikus maszkot. Kapcsoljuk be a Maszk megjelenítését. Itt három kiegyenlítő görbét találunk, az LCH színrendszer görbéit. Azok a részek, ahol lent fut a görbe, nem lesznek a maszk részei. Minél magasabban fut a görbe, annál átlátszatlanabb lesz a maszk. Először a H (Szín) görbével próbáltam minél inkább lefedni a hátteret. Ezzel a görbével próbáljuk kiválasztani azt a színtartományt, amely a hátteret alkotja, és mindinkább próbáljuk meg kizárni azt, amely a madarakon látható. Az ábrán látható beállítás tűnt a legjobbnak. A C (Színesség) görbével nem sikerült javítanom a maszkon.


Link: Helyi szerkesztés eszközcsoport - Parametrikus maszk

ART világosság görbe

Az L (Világosság) görbével viszont jobb lett a maszk, elsősorban a madarakon lett kevesebb sárga szín. Ennek ára az, hogy a háttér kissé rosszabb lett, de ezzel most ne foglalkozzunk, de ha "éles" munka lenne, akkor foglalkozni kellene vele. Az Ecsetmaszkkal tehetnénk ezt meg. Az Ecsetmaszkot nagyon jól használhatjuk a maszk korrigálására. Akár ecsetvonásonként bekapcsolhatjuk illetve kikapcsolhatjuk a Radír módot, és akár ecsetvonásonként állíthatunk az ecset paraméterein (Sugár, Átlátszatlanság).


Link: Helyi szerkesztés eszközcsoport - Ecsetmaszk

ART Ecsetmaszk

Aktiváljuk az Ecsetmaszkot. Kattintsunk az Átlátszatlanság csúszka végénél lévő három ikon közül a középsőre (Hozzáadás az eddigi maszkhoz). Ennek hatására megjelenik az eddigi maszkunk, és az ecsetvonások hatása ehhez fog hozzáadódni. Jelen esetben erről fog kitörlődni, mivel Radír módról van szó. Kapcsoljuk is be a Radír módot, és tüntessük el a sárga részeket a madárról. Közben állítsunk az ecset sugarán, ha szükséges. Így már egész jól néznek ki a madarak. Kapcsoljuk ki a maszk megjelenítését.

ART Kiegyenlítő világosság szerint

Válasszuk ki a Módnál az Kiegyenlítő világosság szerint (Equalizer by luminance) szkriptet, a Cél (Target) Világosság legyen. Tónustartományonként állíthatunk a háttér világosságán. Beállításaim a fenti ábrán láthatók.


Link: Helyi szerkesztés eszközcsoport - Kiegyenlítő CTL szkriptek

ART új korrekciós réteg

Most a madarakon szeretnénk hasonló módosításokat tenni. Hozzunk létre egy új Korrekciós réteget. Menjünk vissza az első Korrekciós rétegünkhöz, és a Maszk részen található ikonra kattintva másoljuk a maszkot a vágólapra. Térjünk vissza az új Korrekciós réteghez, és illesszük be a vágólapról a maszkot. Kapcsoljuk be a Maszk megjelenítését, és győződjünk meg arról, hogy valóban ugyanazt a maszkot kaptuk, amelyet korábban létrehoztunk. Kapcsoljuk be a Maszk megjelenítése mellett található Fordított lehetőséget. Most láthatjuk igazán, hogy a korábban a háttéren létrehozott maszkunk nem teljesen tökéletes, de ezzel ne foglalkozzunk, most nincs nagy jelentősége. Kapcsoljuk ki a maszk megjelenítését.

ART Kiegyenlítő világosság szerint

Válasszuk ki a Módnál az Kiegyenlítő világosság szerint (Equalizer by luminance) szkriptet, a Cél (Target) Világosság legyen. Állítsuk be a madarakon az egyes tónustartományok világosságát. Beállításaim láthatók a fenti ábrán.

ART Expozició-kompenzació

Szeretnék még állítani a madár világosságán. Úgy tűnik, hogy expozíció-kompenzációval jobb eredményt kaphatunk. Hozzunk létre egy újabb Korrekciós réteget, a második Korrekciós réteg maszkját másoljuk át az újabb Korrekciós rétegbe. Válasszuk ki a Módnál az Expozició-kompenzació-t, és állítsunk be például +0,7 értéket a csúszkán. (Valójában ez túl sok, a madarak túl világosak lettek, de ne törődjünk vele, most nem ez a lényeg.)


Link: Helyi szerkesztés eszközcsoport - Expozíció-kompenzáció CTL szkript

ART Textúra kiemelése/Élesítés

Aktiváljuk a Textúra kiemelése/Élesítés eszközt, illesszük be a vágólapról a korábban oda másolt maszkunkat. Ellenőrizhetjük is a Maszk megjelenítése funkcióval. A madarak élesítéséhez az Erősség, Részletek, és Iterációk csúszka értékein változtathatunk. előtte állítsunk be 100% nagyítást, és figyeljük meg a hatást.


Link: Helyi szerkesztés eszközcsoport - Textúra kiemelése/Élesítés eszköz

A madarak szemein szeretnénk még egy kicsit élesíteni. Ennek érdekében a Textúra kiemelése/Élesítés eszközön belül hozzunk létre egy új Korrekciós réteget. Az Erősség, Részletek, Iterációk csúszkákat az előzőleg beállított értékekre visszaállíthatjuk. Aktiváljuk az Ecsetmaszkot. A Sugarat állítsuk 1,5-re, állítsunk be például 18,6 Tollazatot, majd körkörös mozdulatokkal élesítsük a madarak szemét, és annak közvetlen környékét. Az ecsettel többször "fessük át" mindkét szemet, amíg a kívánt hatást el nem érjük.

Természetesen itt sem a legjobb kép előállítása volt a cél, hanem a módszer bemutatása.

Maszk utófeldolgozás

Most nézzük meg a Maszk utófeldolgozás rész lehetőségeit.


Link: Helyi szerkesztés eszközcsoport - Maszk utófeldolgozás

A fenti képet nyitottuk meg szerkesztésre. Aktiváljuk a Helyi szerkesztés lapon található Szín/Tónus korrekció eszközt. A Módnál az Expozició-kompenzációt válasszuk ki. De választhatunk helyette mást is, a lényeg, hogy a kép világosságát szabályozni tudjuk.

ART Színbeli hasonlóság maszk

Színbeli hasonlóság maszk segítségével az ábrán látható maszkot hoztuk létre.

ART poszterizáció

Menjünk a Maszk utófeldolgozás részbe. Állítsuk a Poszterizáció csúszkát maximális, 6-os értékre. Figyeljük meg, hogy a maszk árnyalatai eltűntek, és most már vagy teljesen sárga (maximális fedettségű) rész van, vagy teljesen átlátszó, ahol csak a fekete-fehér előnézeti képet látjuk.

Nézzük meg a hatást, állítsunk a kép világosságán.

Ahogy növeljük a Simítás csúszka értékét, úgy lesz egyre simább az átmenet a maszk sárga részei és a környezete között.

A fenti ábrán nézzük meg, hogy milyen lett így a kép.

Most foglalkozzunk a tónusgörbével. Egy tónusgörbét alkalmazhatunk közvetlenül a maszkra. A fenti ábrán a görbe jobb felső sarkában látható vezérlőpontot lejjebb húztam. Láthatjuk, hogy a maszk teljes területén csökkent az átlátszatlanság (átlátszóbb lett), legjobban a legátlátszatlanabb területek átlátszatlansága csökkent (a görbének megfelelően).

ART tónusgörbe

Ha a bal alsó sarokban lévő kontrollpontot felfelé tolom (a nagyobb átlátszatlanság irányába), akkor növekszik a maszk átlátszatlansága, legerősebb mértékben a legkevésbé átlátszatlan (azaz leginkább átlátszó) területeken.

ART tónusgörbe

Állítsunk be egy görbét.

ART tónusgörbe

És nézzük meg a hatását.


RAW feldolgozás a gyakorlatban - tartalomjegyzék

Az ART szerkesztőeszközei - referencia kézikönyv magyarul

RAW feldolgozás - alapismeretek

Oldal tetejére

Főoldal


<<< Előző rész
Következő rész >>>