2024.10.30, Utolsó módosítás: 2025.03.07
Az oldalon látható nyers fájl forrása (innen tölthető le): signatureedits.com
Nyissunk meg a szerkesztendő nyers fájlt a szerkesztőben (az ART alapértelmezett feldolgozási profiljával).
A kép bal felső sarkában látunk egy nagy fekete foltot. Ezt fogjuk befedni a kép más részeiről vett képrészletekkel. A jelenlegi képen a fekete folt melletti felhőkből vett képrészleteket fogunk elhelyezni a fekete folt fölé. Azt a területet nevezzük forrásterületnek, ahonnan a képrészletet vesszük, és célterületnek azt, ahová másoljuk a forrásterületről vett képrészletet.
Menjünk a Részletek eszközcsoportba, kapcsoljuk be és nyissuk le a Folt eltávolítása feldolgozóeszközt.
Kattintsunk rá a szerkesztés ikonra, amely a "folt(ok)" felirattal egy sorban található középső ("ceruza") ikon. Ezután helyezhetünk el "foltokat" a képen, illetve szerkeszthetjük a már elhelyezett foltokat. Miután az összes foltot elhelyeztük, kapcsoljuk ki a szerkesztést az ikonra történő ismételt kattintással, illetve az előnézeti képen a foltokon kívüli területen a jobb gombbal történő kattintással. Jelen esetben akár húsznál is több foltra lesz szükség a megfelelő eredményhez.
A fenti ábrán már számos folt került elhelyezésre. Jobb oldalon a szerkesztőeszközben láthatjuk, hogy 16 foltot helyeztünk már el. Ezek közül egy ki van választva, annál láthatjuk a köröket, a többinek csak a célterületének középpontját ("+") láthatjuk a zöld ponttal. Ha az egérmutatót az egyik középpont fölé visszük, akkor lehetővé válik annak a foltnak a szerkesztése.
A fenti ábrán az első folt elhelyezését láthatjuk. A forrásterület vízszintesen a célterület mellett helyezkedik el, mert azt szerettem volna, hogy a felhők mintázata folytatódjon a befedendő területen. A terület és a tollazat nagyságát maximálisra állítottam, mert ezen a képen nagy területet kell befedni.
A következő foltot kicsivel fentebb helyeztem el. Ehhez hasonlóan kell kellő sűrűséggel foltokat elhelyezni mindaddig, amíg a teljes eltüntetendő területet be nem fedjük a forrásterületekről vett képrészletekkel.
A fenti ábrán az utolsó folt elhelyezése is megtörtént. Jobbra a szerkesztőeszközben láthatjuk, hogy 16 foltot helyeztem el. Ha többet helyezünk el, akkor finomíthatunk az eredményen. Ha végeztünk, akkor a foltokon kívül jobb gombbal történő kattintással kiléphetünk a szerkesztésből.
Beállíthatjuk az átlátszatlanságot, amely a célhelyre másolt képrészlet átlátszatlanságát jelenti. Ha az átlátszatlanság értéke maximális (1), akkor a célterületen az eredeti képelemekből semmi sem látható, csak a rámásolt képrészletet látjuk. Minél kisebb az átlátszatlanság értéke, annál inkább áttűnik a rámásolt képrészleten keresztül az eredeti kép. Nulla átlátszatlanságnál csak az eredeti kép lesz látható, mintha a forrásterületről semmit sem másoltunk volna oda, mert amit odamásoltunk, az teljesen átlátszó.
Beállíthatjuk a részletek védelmét is. Nulla érték esetén egyszerűen átmásolja a forrásterületet a célterületre, magasabb értékek beállításával pedig a forrásterületről átmásolt képrészletet keveri a célterületen található eredeti képelemekkel. Én ezt alapértelmezett értéken hagytam.
A fenti ábrán a végeredményt láthatjuk.
Javítsunk még egy kicsit a képen.
Menjünk be a Különleges hatások eszközcsoportba, aktiváljuk és nyissuk le a Lágy fény szerkesztőeszközt, amely egy kis extra kontrasztot és telítettséget eredményez. Az Erősséget állítsuk 30-ra.
Menjünk a Színek eszközcsoportba, aktiváljuk a Telítettség/Élénkség (Telítettség/Vibrancia) szerkesztőeszközt. A Telítettség/Élénkség szerkesztőeszközben a Telítettség csúszka minden szín tekintetében növeli a színárnyalat intenzitását (telítettségét). Az Élénkség csúszka jobban növeli a telítetlen színek telítettségét, mint a már eleve telítettekét. Adjunk hozzá némi Élénkséget, én 58-ra állítottam a csúszkát.
Menjünk az Átalakítás eszközcsoportba, és aktiváljuk a Kimenet élesítése szerkesztőeszközt. Nem állítottam semmin, mindent alapértelmezett értéken hagytam.
Menjünk az Expozíció eszközcsoportba, és az Expozíció szerkesztőeszközzel állítsuk be az expozíció-kompenzációt (a kép világosságát). Én 0,91-re állítottam.
A fenti ábrán a végeredményt láthatjuk.
RAW feldolgozás a gyakorlatban - tartalomjegyzék
Az ART szerkesztőeszközei - referencia kézikönyv magyarul
RAW feldolgozás - alapismeretek